lördag 12 april 2008

Lägre klass spår

Lördagen startade 05:30 i morses. Samling var satt till 07:00 på Romevi Idrottsarena i Romelanda. Efter gårdagens vackra vårväder, blev jag rätt snopen när det regnade ute... Och ännu mer förvånad när det började snöa strax därpå. Framåt Stenungsund började det ligga vitt på marken, och framme på Romevi hade det snöat ett par centimeter... Attans.
Anna och Frank var redan där. Anna berättar säkert om sin tävling i sin blogg.
Jag och Narni fick spår nummer 5. Innan vi åkte till spåren arrangerades plats med skott, som vi stod över, helt enligt planeringen...

Därefter sladdade vi oss vidare ut i Svartedalens skogar i en lång bilkö, vi var totalt 13 startande i lägreklass, och väl på plats var det bara att vänta på vår tur. Starttid hade vi inte fått, så det blev lite nervöst, man måste ju liksom vara startklar hela tiden. Tillslut kom min spårläggare gående och hade koll på starttiden, vilket var mer eller mindre två minuter senare. Lite hastigt och lustigt fick jag förberett mej och vips så stod domarna där.

Påsläppet gick över förväntan, och efter två kontroller av spåret tuffade Narni på i spåret. Vinkeln tog hon helt okej, lite slag, men koncentrerad. Pinne ett kom efter en lååååååååång stund, och jädrar vilken lättnad det är... Här och där kunde man se spår i snön, men det mesta var bokskog och granskog och snön låg nog mest uppe på topparna. Ibland tänkte jag "nä, nu är vi ute och cyklar" men rätt var det var så såg vi några fotspår eller så kom Narni tuffande med en pinne. Jag blev lika glad varje gång, och tappade som vanligt räkningen rätt snart. Så småningom lyfte Narni upp näsan och vädrade, jag funderade snabbt på om det var något vilt, men så vips så ligger slutet där och Narni kommer in med det. Kanonbra! Vittringen hon känt var alltså spårläggaren som strax ansluter sig till oss och berättar att vi kom runt på 22 minuter. Helt okej! Och när jag börjar leta pinnar så har vi ALLIHOPA med oss in!!
Dagens mål var alltså nått och vi kunde nästan ha åkt hem direkt ;-))

Tillbaka på klubben, där dom har drop-in lydnad (två domarlag). Vi gör ett helt okej program, och Narni kröp någorlunda med lite dk och beröm (faktiskt bland dom få som kröp överhuvud taget), och vi fick till och med betyg. Däremot så strulade vi till det på apporten, och därmed missade vi uppflyttningen med några poäng... Apporten var av en sån där "smal" sort, som vinglar i munnen, och jag tror aldrig Narni har haft en sån i munnen (fy på mej). Hon tappar den och sätter sig sedan på tvären bakom mej. Även på inkallningen och på hoppet sätter hon sig på tvären och vi får lite nerdrag... Lite spännande att börja med såna där grejjer just på tävlingsplan... Senare får jag se att hon hade en grankvist i rumpan (he he he), som vi kvickt avlägsnar inför budisen! Rackarns matte till att vara stirrig, och inte märker att hundstackarn har en gran i baken..
Budföringen gick kanon och hon sprang som ett skållat troll och sket högaktningsfullt i både skott och domarlag.

Så här blev det:

Påsläpp: 9+9
Spårning: 10+10
Budföring: 10+10
Plats med skott: 0+0 (avstår)
Linförighet: 8+8 (tappar kontakt i vinkel. vp)
Framförg: 8+8 (vänder sig mot föraren vid halt)
Platslägg: 9+9 (ngt lgsm)
Inkallande: 9+9 (slarv ingång)
Kryp: 6+5,5 (dk, tidvis hög)
Apport: 6+5 (släpper, slarv ingång)
Hopp: 9+9,5 (Slarv ingång)

Totalpoängen blev 479,25, (420 uppfl) varav 185,25 på lydnaden (196p uppfl), så vi missade med ca 11 poäng på lydnadsdelen . Vi hamnade på 3:e placering av de 13 tävlande (alla blev godkända), och fick en liten buckla med oss hem till skåpet.

Men som sagt, om vi hade haft platsen, så hade vi haft lite mer marginal... Så nu är det hem och träna plats med skott som gäller... Och så nya tag!

Annars är vi kanonnöjda med dagen, och det känns helt okej att harva runt i lägreklass ett tag och få lite rutin. Det blir ju en hård dag för hundarna med många olika moment, så det gäller ju att få till det ordentligt så att det håller i längden.

Hopp o hej leverpastej // Carina & Narni

8 kommentarer:

Linda sa...

Läste först inte inlägget utan skrollade ner direkt för att få syn på poängen, och jag hoppade till och log med hela munnen. Började famla efter mobilen för att få iväg ett grattis-sms men så såg jag fortsättningen på meningen att ni saknade några små poängar.

Ni gjorde ju en jättebra tävling! Härligt!

Nästa gång fixar ni det oavsett platsliggning eller ej! (känner det på mig *ler*)

Kram kram

Kerstin och Gouda sa...

Snyggt jobbat! Nästa gång blir ni uppflyttade. Har ni inte som vi har på klubben? vi har skott träning varje tisdagkväll mellan 18.30- 19.00. Då är det plats och budföring. Finns det möjlighet att ha skott träning på lägret?
Ha de gott. Kersin o Gouda.

Anonym sa...

Jisses, GRATTIS, nog tycker jag trots att du inte blev uppflyttad att du har all anledning att höja lite på näsan efter en sån prestation. Duktiga ni e Narni och du!

Kram

Susanne o Cia

Kerstin sa...

Tjenare!
Visst är det trist att missa på några fjuttiga poäng. Jag kan i alla fall inte skylla på någon grankvist...
Men det är ju bara på´t igen. Och hoppas på att det blir stolpe in stället nästa gång.
Kramar
Kerstin & Ockra

Anonym sa...

Bra jobbat!! Kul att det gick så bra på spåret. Övning ger ju färdighet heter det ju...
Lydnadspoängen såg ju också fina ut.Grattis till en bra genomförd tävling.

//Annica & de fyra belgarna i Ö-vik

Yvonne o Vilja sa...

Grattis till en bra tävling!
När jag fick sms:et fattade jag det som det hade gått sisådär.. Men detta var ju kanon! Synd på de små fjuttpoängen som saknades till ufl. Men efter träning plats med skott och utan grankvist i baken kommer det gå sövveränt!

KRAM!

Anonym sa...

Vilken kanonstart på tävlingsåret!
Fint att komma upp till sådana poäng utan platsen. Ni kanske ska träna lite med grankvistar oxå :-)

Bra gjort på lägredebuten!!
//Hélena

Anonym sa...

Grattis till både till en jättebra genomförd tävling och till att du nu är två år äldre än mig.. ;-)

Jag hoppas att vi ses på lördag. Svimma inte nu, men jag har nog tänkt åka och träna. :-)

Kram till världens bästa Carina!!

Ulle