fredag 23 mars 2007

Fredag

Äntligen fredag... Fast å andra sidan har denna veckan gått undan så herrans fort att den knappt märktes... Barnen och jag har varit duktiga och cyklat eller gått till skolan och jobbet nästan varje dag i två veckor, och det är jätteskönt! Tänk att det kan vara så svårt att få tummen ur ibland, men när man väl får tummen ur så blir det så bra... Tre föräldra möten var inbokade i veckan (hysteriskt va!), och ett lyckades vi komma iväg på... Sen var det bara stört omöjligt..

Emma var arg på Narni efter förra Ung-med-hund kursen, till min förvåning eftersom kursledarna berättat hur otroligt bra det gått på träningen, och att hon till och med hade Narni lös, och hon stannade hos Emma. Kommentaren när jag kom hem var "Mamma, Narni är ju DUM, hon kan ju INGENTING. Va? sa jag och såg ut som en fågelholk antagligen... Hon kunde ju inte ett enda hinder! När jag berättade för henne att Narni aldrig har sett ett agility hinder ens på vykort, och att Emma isåfall var först med att träna Narni på agility så lyste hon upp och det kändes lite bättre. Nästa stund tränar hon "buga" med Narni i hallen... Ja ja, vi får väl se vart det landar, hon är inte så gammal ännu... Emma alltså...

I onsdags fyllde Narni ett år och fick en hundtårta med ett ljus av barnen, och en rosa fin boll som piper med en glad mun på. Tårtan halkade ner och därefter så föll även bollen i smaken så det var väl inte så illa pinkat. Som pricken över i-t så började hon löpa och blev med ens en vuxen dam! På sin ettårsdag... Och matte fick panik och började fundera över mh, höftröntgen, sprutor och rabies. Jisses vad tiden går!
Träningsmässigt så har vi tränat väldans mycket (nåja, om man jämför med tidigare iallafall!) på det senaste jag och Narni, och det börjar bli lite smått styrsel på det hela. Har dock ett litet dilemma och det är att hon gärna vill sacka efter 5 cm för långt bak. När jag belönar fram henne med tex boll eller kamplek, så åker rumpan ut och så plogar hon... Hm... Tillbaka till godis stadiet och kör klick på rätt position ett tag, så får vi se vad som händer...
Tror att det har blivit en effekt av att jag har tränat LIGG och STÅ och linförighet, vilket jag tror hon har kopplat ihop att Aha-Nu är jag lös, då måste det vara Ligg eller Stå... Som tur är har vi en helg framför oss med en duktig hundförare/instuktör som heter Stefan Mattsson som kommer och drillar oss på Tävlingsteamet! Tänker servera mitt lilla dilemma i knät på honom så får vi se vad som händer!

Har till och med fått till några ängsspår det senaste, fast det har gått sådär. Hon behöver mer rutin på äng helt klart. Lade ett par korvspår i förra veckan, men korvarna ligger kvar där ännu. Spårade klockrent men sket i korvarna. Nån korv här och där kunde man ju käka... Och blev riktigt besviken att det inte fanns nåt slut på spåret ... Slut = Leksak... Så nästa korvspår hade en boll i slutet och hon blev superglad... Så ett tag framöver håller vi oss till lek i spåret!
I eftermiddag var vi och tränade på klubben med kompisarna, och fick både bra träning och trevligt sällskap! Hade mina barn och en kompis med, och Ulle hade Wilma med. Alla försvann till skogs och där lekte dom stenålder tills vi nästan fick dra dom ur skogen.. Nja... Anton tröttnade när det blev förmycket mamma-pappa-barn av tjejjernas lek, och fick lite annat att pyssla med helt plötsligt. Med hot om att köra hem utan ungar fick jag tillslut ut även tjejjerna från stenåldersleken. Trötta, smutsiga och lyckliga åkte vi alla hemåt och började fixa fredagsmys. En helt underbar vanlig fredag.

Ha det bra i vårsolen!! Kramar Carina & Narni

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Visst hade barnen det kul och vi kunde träna i lugn och ro. ;-) Jättebra... känns att vi är på mot varmare och ljusare tider. :-)