tisdag 27 mars 2007

huvudbry

Kanske är det så att man funderar alldeles förmycket ibland...

Fick ju höra i helgen att jag var stel och dominant... Fick även höra en massa andra bra saker, men det kommer liksom i skymundan. Fick skärpa mej och skriva upp allla bra saker, så att jag kan ta vara på dom sen när jag kommer över min lilla fundering som har lagt en svart filt över huvet på mej.

Alltså - Stel och Dominant. När jag senare funderar över detta, hör jag rösten från en annan tränare Tomas som var hos oss på TJBK för 7-8 år sedan, säkerligen hade han gått kurs för samma kille (dom kommer från samma klubb dessutom), och mycket samma saker blev sagt. Bra saker, det är inte tu tal om det... (Repetition och massor som jag hunnit glömma såklart)

Tomas sa för 7-8 år sedan att "sådan matte sådan hund", och på den tiden blev jag jätteglad när han sa det, för Greta var en pigg och glad hund, och när han sa det så menade han att hon var rolig, pigg, snabb och alert, och alltså att jag var likadan. Det berömmet värmde länge, så länge så jag kommer ihåg det ännu.

Sätt nu detta i samband med helgens kommentar, och helt plötsligt har jag ramlat in i en formsvacka. Hela lördagkvällen, söndagen, måndagen hela tisdagen har jag ältat och ältat. Vad har livet gjort med mej på 7-8 år, så att jag har blivit stel, allvarlig och dominant?

Visserligen har Glimmer varit en svår hund, och jag har haft 5 svåra år bakom mig för att försöka få styr på tillvaron och tävlandet som tillslut gick i graven. Dessutom har kraven ökat och ökat på mig i takt med utbildningar, tränande och tävlande, mina egna krav och andras.
Jag hör ibland saker som inte borde nå mina öron, och skulle vilja vara nybörjare igen, där ingen kan ställa några krav, utan alla glädjs åt framstegen istället för att önska att det går åt skogen för mig.

Kanske kan jag hitta tillbaka till den där roliga hundtränartjejjen som Tomas såg, men tänk om det inte går... Jag vill inte vara stel, dominant och allvarlig. Sån är inte jag. Och om jag har blivit sådan så måste jag ta mej ur situationerna där jag lägger krav på mej själv.
Eller så är det situationen i sig, där man skall granskas (kobras) och där kompisarna står uppradade på led för att titta på?

Min älskade och bästa gubbe i hela världen har köpt en filmkamera till mej i födelsedagspresent i förskott (35år uschofy), så min planerade lösning på problemet är helt enkelt att filma mej själv när jag tränar. Kan inte hålla på att ta till mig saker som någon säger som känt mig och min hund i tre minuter... Man kan ju inte begära av någon instruktör att han skall kunna känna av och pejla stämningar varken på mej eller hunden på tre minuter... Det är omöjligt, och innerst inne vet jag det, men det är svårt att banka det in i huvet.

Nä, filma och titta. Filma och titta. Tills jag känner mej nöjd.

Gonatt // Carina-med-svartafilten-över-huvet

5 kommentarer:

Anonym sa...

Med risk för att det här blir en lång kommentar...

Jag känner precis igen det du skriver, på pricken! Men jag tror att det är ibland bra att man får sig en käftsmäll, även om det är djäkligt jobbigt när det sker. Jag var på kurs för massor med år sedan och fick höra att jag hade en urusel relation med Dartan. Detta var ett veckoläger och jag fick min "diagnos" dag 1, tror du att jag fick en kul vecka?! Jag ältade detta hela veckan, men det som var bra var att jag började fundera över min relation med hunden och hur jag förde honom. Och det är något som jag fortfarande funderar över och jag är idag mer medveten om hur jag vill vara...

Att kraven, både ens egna och andras, ökar när man blir mer rutinerad är naturligt, för min egen del beror det nog bl.a på att jag idag mer vet vad jag vill och jag vågar säga det. Och det är ju känt att i svedala ska man inte stoppa ut hakan :) Jag har ju aldrig varit uppe på den "riktiga" toppen men det sägs att det blåser hårt där, och det kan jag tro. Men jag tror att man måste vara nöjd med sig själv och då får man också skita i vad andra babblar om och tycker. Och framförallt tänk på att ha hundträningen som en ventil till vardagen och sikta på att ha roligt i första hand och att lyckas i andra hand.
Även här kan jag bidra med ett litet exempel, gjorde ju en seriös SM-satsning med Kastor i fjol och vips så försvann det roliga och kraven stod uppradade inför för varje tävlingsstart. Jag tävlade inte för att ha kul utan för att prestera och hur gick det då??? Inget vidare med SM i sikte, men egentligen borde jag vara nöjd då han tog cert på 4 av åtta tävlingar och certpoäng på resten...

Du kommer garanterat att hitta tillbaka till den Carina du vill vara, men nu med ett tillskott i din erfarenhetsryggsäck. Att det kommer att gå bra för dig och Narni det är i varje fall jag övertygad om. Fundera men älta inte, får bli mitt lilla råd.
Kram!

Anonym sa...

Jag har ju redan per telefon sagt att du duger utmätkt som du är och någon stel drake känner inte jag. Kraven blir ju alltid större ju mer kunskap man får och ekorrhjulet skapar ju så mycket frustration som man inte själv kan göra något åt. Nästa gång du tar i apport bocken skall du med ett leende på läpparna komma ihåg att för inte så länge sedan hade du den som mikrofon.......stel och tråkig NEJ, bara lite överbelastad mamma som hela tiden försöker.....
Kram på dig.

Anonym sa...

Och jag som inte förstod att du tyckte det var så jobbigt! =( Attans! Kan ju säga att om nu han ser dig som dominant, i den situationen, en helt ny person som ska kolla en och dessutom 10 personer som står och tittar på, så inte är det konstigt om man beter sig annorlunda än vad man brukar! Om du nu vore dominant och stel jämnt så borde det märkas på Narnia i form av att hon ite skulle tycka det va kul! Men hon tycker ju det är jättekul och va fint hon gick i lördags! =)Jätteglad! Du får inte glömma filmkamran nästa gång vi ska träna! Okej!

Ni är ju göör bra!

kram på er

Anonym sa...

Just det erica var det som skrev förra medelandet! =)

Anonym sa...

Carina!


Du har blivit utmanad!!

Skriv 6 underliga/egendomliga saker om dig själv. Bloggare som blir "tagna" ska skriva 6 saker om sig själv och samtidigt ange reglerna för spelet. Välj sedan 6 nya bloggare som blir utmanade!

Kolla min blogg...

http://svecia.blogspot.com/