lördag 6 december 2008

Lördag på kallebäck

Hej!

Idag var det belgarträff på Kallebäck.

Eva skulle hämta upp mig på morgonen, och jag och Narni gick en sväng innan. Då mötte vi min far som var på väg för att skrapa på sin kära Hilma, en träbåt med tillhörande attiraljer och vi fnissade lite åt att två hobbynördar är uppe klockan 8 på en lördagmorgon.. Dock enades vi om att det liksom är belöning för veckans vedermödor på jobbet, och att det är tur att vi har nåt att sätta nävarna i på helgen så man inte blir sittande i en soffa och glor.

Jag, Eva och Therese samlades vid halv tio på Kallebäck, och började med att köra uppletande i deras tävlingsruta. Narni var först ut och virrade runt som den värsta virrpannan tills hon fick blåst ur sig lite energi. Fick styra upp det med lite retningar och sedan kräva att hon gick ut på djupet. Sammantaget blev det nog bra träning tillslut, och vi tog 4 föremål innan vi tackade för oss.

När alla var klara med uppletet körde vi lydnad på deras enorma plan. Jag och Narni siktade på att ta oss in på plan med kontakt, trots ny plan och allt. Det gick väldans bra faktiskt och så bra som hon gick idag har hon inte gått på flera månader! Skönt att det verkar släppa! Visserligen utan kommendering, men det är en väldigt fin början.

Helt ensam på den enorma planen så gick vi bort i framåtsändande hörnet och körde först en inkallning för att sedan göra ett sändande tillbaka, och när vi vänder upp har en schäferkille tagit sin kamptrasa och schäfer och parkerat precis i "slut punkten" på framåtsändandet... PUST!!! En nybörjare igen tänkte jag och morrade lite inombords. jag har en tendens att alltid få träningen saboterad av såna stackare som inte förstår bättre, och speciellt på framåtsändandet... Då kan man ju inte ens bli arg. Dom förstår ju inte vad jag håller på med.
Folk som knallar rakt över linjen, eller kör träning tvärs, ställer upp en ruta mitt i linjen, eller nåt annat heltokigt. Schäferkillen höll sig runt min punkt, eller närmare gruppen där han körde hopp sitt, typ 3 meter från linjen. Mooooooorrrrrrrrr! Det fanns väl typ fem hektar plan och fjorton andra hinder han kunde ha använt!

Körde istället galopp till gruppen och sakta åt andra hållet en stund. Idioten flyttade ju inte heller på sig så efter en stund gick jag därifrån och gjorde nåt annat. (Therese den kloka, säger sen att det var ju uppenbart att han ställde sig där för att få bort mej från konerna...)

När jag gett upp, så ser jag att schäferkillen ställer upp för en inkallning genom gruppen, och sen ställer han upp för ett framåtsändande. Jävlars! Nädu, tänkte jag, och tog Narni och trasan och gav tillbaka med precis samma mynt. Gick ut till "punkten" och kampade loss med Narni en stund. Ha! Där fick du tillbaks för gammal ost din knäppis! Han vågade såklart inte skicka sin hund och det stod ett-ett.

Nöjd med mej själv så körde vi sedan lite kryp med vinklar och sedan en apportering med dirigering. Det gick så himla bra att jag fick slut på köttbullar, men efter att ha bunkrat upp i Evas ryggsäck så kunde vi fortsätta köra lite fjärr och vittring. Sen lite skall och hopp. Fick även till ett bra framåtsändande några vändor, och det kändes bra.

Därefter började dom andra belgarna trilla in och vi körde sittande i grupp. Vi hamnade brevid en aning pigg unghund som gärna ville leka med Narni så det blev mest störningsträning, och tillslut så lade sig Narni ner. Efter att ha satt upp henne igen så blev det emellertid bra träning, och unghundsmatten var rutinerad och såg till att hennes hund inte störde Narni mer. Det var jag väldigt tacksam för... Sedan så lade vi plats allesammans och då höll sig unghunden stilla och lugn så det blev väldigt väldigt bra tillslut. Narni låg som ett ljus!

Dessutom fick vi ju skottträning hela dagen, förutom den stunden vi lade plats :-)) då hade nog poliskillarna fika paus!

Sen packade vi ihop oss och åkte hem. Väl hemma blev det sedvanligt dammsugande och iordningsplockande. Ikväll är det klubbfest och Wilma och Wiola skall sova här hos oss, medan mammorna är på klubbfest. Perfekt!

Hm, enda problemet... Vad skall man ha på sig tro... Hm.... Får snart börja kika i garderoben kanske?

Hejsvejs // Carina & Narni

4 kommentarer:

Andreas och Mörka Molly sa...

Dessa schäferkillar...

Hm.

A & MM

Anonym sa...

hehe

Du har helt rätt Andreas

Yvonne o Vilja sa...

Kul men lite hämndträning.. Hehe, sånt skall botas med samma mynt! ;)
Härligt att höra att ni fick till en bra träning! :)

Och kul var det på festen... :)
Krams

Anonym sa...

Mwoah ha ha, såkalrt man ska hämnas om man kan på ett lagom subtils sätt! :-) Det var ju tydligt att det var med vilje från schäferhusses sida ju! *flinar* ;-)

Gud vad duktig du är på att träna Carina, kan inte du komma hit och köra lite med mig så jag kommer igång lika bra? :-))) jag skulle nog behöva avmaskas... tror jag fått latmask. ;-)

Ha en fin 3e advent imorrn!