söndag 11 maj 2008

4 pinnar bom och 4poäng till godo!!

Idag var det ju då dax för lägreprov på Råhagens BK - och vi blev uppflyttade idag!!!!!

Efter gårdagens magplask så var jag faktiskt inte speciellt nervös. När man inser att man är i händerna på andra människor, och inte kan styra alla faktorer, så kom jag fram till att det bara är att flyta med och gilla läget. Väldigt skönt faktiskt.
Vi åkte i god tid hemifrån och hann både tanka och rasta Narni innan det var dax för samling och lottning. Vi fick startnummer 7. Anna och Frank var också med på provet, dom fick startnummer 5 (otroligt nog! för 4:e gången på rad?) Iväg till spåren. Idag såg vi inte en enda älg ;-))

Min spårläggare visar sig vara Nenne som jag inte träffat sedan 1996 när vi var på AFBVs sommarläger i Bjursjön (ligger nära Råhagen). Två år på raken deltog vi i deras vecko-läger. Ett minne för livet... Han kände inte igen mej såklart, 12 år, ny hårfärg och tre hundar senare... Han berättar iallafall att han kunde gå spåret utan byxor och visar upp ett par helt intakta ben iklädda shorts. Det bådar ju gott efter gårdagens spår i risbuskarna....

Påsläppet gick kanonfint. Vinkeln likaså. Väntar på pinne ett, går och tittar i marken... Underlaget består mest av gammalt gult gräs, växlat med gamla löv och lite högre växtlighet som blåbärsris och ljung. Svårt att se. Fortfarande ingen pinne... Jag börjar fundera på om vi möjligen är ute och spårar vilt, och skiter i att gå och leta pinnar själv, utan fokuserar på hur Narni beter sig. Beslutar mej också på gående fot att aldrig mer lägga mej i Narnis spårning. Hon får helt enkelt bestämma och jag hänger på, tyst som en mus. Man är ju helt utlämnad mitt i skogen till att hunden vet vad den håller på med. Går vi bort oss så får vi lösa det sen.
Jag får se till att maxa belöningarna istället, så att vi är överens om vad övningen "spår" går ut på...

Med gårdagens spår i minnet (avdressering på hög nivå), går Narni utan tryck i linan, och flaxar lite av och an. Äntligen kommer hon med en pinne! Och jag blir såklart kanonglad och hon får först lek med Annas snörpinne som jag hittade i bilen. En rejäl tugga av kattmat+vatten och lite vila. Vi släpper på igen, och jag plockar själv två pinnar. Möjligen markerade hon dom, men orkade inte plocka. Så kommer vi till slutet som hon tar klockrent. Alltså ligger vi fyra pinnar kort... Attans bajs. Räcker det att få fortsätta dagens prov? En pinne bort = 1 betyg. Det betyder att varje pinne är värd 21 poäng. Alltså har vi tappat 84 poäng på spåret... Isch... Vi pratar om att vi seglar på marginalerna. Ett snabbt huvudräkningsstycke och jag tror vi hamnar på 205 poäng... 210 är uppflyttningsgräns för specialmomentet... Men eftersom jag inte vet betygen för påsläpp och budföring ännu, så är det ju en gissning... Den lilla nervositeten som fanns försvinner som i ett trollslag när jag misstänker att uppflyttningen ligger kvar i 4 pinnar i skogen...

Tillbaka till klubben och platsliggande. Fyra hundar lägger platsen. Jag ligger längst ut på vänsterkanten. Vid första skottet reser sig hunden som ligger 2:a från höger och går till matte. Strax därefter rusar hund 1:a från höger samma väg i överljudsfart. Frank ser förvånad ut och säger "kan man göra sånt på platsen?" och ställer sig och nosar, travar sedan iväg till Anna. Attans osis. Speciellt som att jag är dödssäker på att han hade legat hela momentet om inte hund 1 och 2 hade kört inkallningsövningar!! Så trist när man är beroende av att andra vet vad dom gör...

Narni ligger då alltså ensam kvar! Jag ropar "duktig tjej" "ligg kvar" över hela plan, och tänker att domarna får dra hur mycket dom vill.. Ytterligare 3 skott och Narni ligger som gjuten. Helt otroligt underbart!! Domarn kommer fram och berömmer oss "Strongt gjort", det där kommer du ha nytta av! Jag sitter förtjust mitt på plan och gullar med min hund och trivs, men ett litet sting i hjärtat av att Frank gick upp...
Men Anna, vi tar nya tag! Denna gången var det varken ditt eller Franks fel!! Nästa träning blir med inkallningsövningar och annat i lagom takt tills att hundarna kan klara alla eventualiteter!
Själv var jag så glad över platsen att vi kunde ha åkt hem på stört. Dagens seger, helt klart!!

Nästa moment är det budföring och det blir nästan full pott. Ena domarn drar för studs i sidan. Det bjuder vi på. Anna räknar och tror att jag har 4 poäng tillgodo på specialen... Nu blir jag lite nervös.. kan det vara så?

Sen börjar lydnaden och Narni är tyst och lugn. Lite för lung kanske. I sista svängen får hon korn på något i skogen och drar iväg! Jag jobbar in henne och berömmer - mitt framför domarna. Det bjuder vi oxå på en dag som denna... Jag har ju 50 poäng "tillgodo" på lydnaden (från 10:an på platsen).
Läggandet går bra. Inkallningen går bra. Krypet går bra - men hon kryper iväg ensam när jag stannar! Typ 1,5 meter! He he he. Borde få stilpoäng på den! Vi fick nöja oss med 7,5+7 på det roliga krypet.
Apporten galopperar hon ut till, men har sån fart så hon missar den och får ta en sväng till för att ta den. Galopperar in och sätter sig med lite lite omtag. Vi fick 8+7. Men den bjur vi också på, för hon var glad och förväntansfull! (galoppen, krypet, ingång utan gruff, mfl detaljer får vi tacka farmor Linda för). Hoppet går bra och sen springer vi av plan och hon får både bollen och resten av påsen kyckling+köttbulle blandningen. Sedan iväg till bilen och där får hon en liten låda gourmé hundmat på burk.

Det slutade med 466,5poäng, uppflyttad och dessutom vann vi för dagen. En liten pokal och en fin väska. Smolket i glädjebägaren är ju såklart Anna som missade med typ 10 poäng i lydnadsmomenten på grund av andras missar på platsen... Om han hade legat så hade Anna vunnit istället för mej med marginal, med den fina poäng sviten hon hade med sig från specialen...
Och den vinsten skulle jag applåderat storligen, Anna!

Men vi hade inte kommit nånvart utan våra träningskompisar (små som stora insatser räknas). Lane loge gänget med Farmor Linda + gruppen, och som grädde på det moset, och nu senast träningen med Anna & Yvonne i onsdags... Ni är bäst. Och så glad man kan bli för ett litet sms - Hur går det? Eller en glad lyckatill hälsning eller grattis i bloggen! Man blir så varm i hjärtat... Kram på er.

Nu skall vi fuska runt i lydnadsklasserna, träna plats tills hundarna ligger för ett mindre krig samt träna upplet och framåt tills att vi är färdiga att starta högreklass...

Hejsvejs från Carina & Narni

18 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS vad kul!!!!!!!


KRAM Therese o Azzie

Kerstin och Gouda sa...

GRATTIS! till uppflyttningen.
Snyggt jobbat.

Anonym sa...

de var det jag sa uppflyttning i dag stort grattis, synd med anna men med gemensamma krafter i träningen kommer det att funka för henne nästa gg, jag ställer upp med inkallning med smulan o wilda på platsen i o med att de är vana med det från våran träning 8Vallningen)o då kan ni få rätt störning hoppas jag jag kan hjälpa till med samma störning som de gör i DHK altrå att alla ligger kvar med bollsparkande runt sig.

marimick's sa...

Jag fick ju aldrig se er i aktion men tummen upp för slutresultatet

Anonym sa...

GRATTIS!!!

Jättekul, jag har en kompis som var spårläggare idag på Råhagen hon berättade om tävlingen och då kom vi fram till att du kanske var med, det stämde och du lyckades!!!

Super grattis igen, det är du så himla mycket värd

Kram

Yvonne o Vilja sa...

GRATTIS GRATTIS!!!
Tjohoooo.. :D

Det är så man känner av lyckoruset själv... :D

KRAM

Anonym sa...

Grattis igen!! Tänk vad roligt att man kan bli så glad över andras framgångar att de tger lite extra krydda på sin egna söndagkväll. :-)

En jättekram till er bägge!!

Ulle

Linda sa...

Grattis! Det var ni väl värda!

Blir mallig både över er prestation och allt det gulliga du skriver. Men det är din insats som gjorde att ni står överst på pallen idag, inte min :) Även om det känns kul att tänka att jag fyller så stor funktion hehehe
Men jag forsätter gärna med lite coachning när det behövs...

Kramar till GulleNarni & dig från pappsen och mig <3

Anonym sa...

Grattis !!! till er båda.
Vilken kanonprestation.....

Attans vad ni är bra.
Gunilla

Anonym sa...

Super GRATTIS till Er.
Vilken underbar prestation.

Grattis igen från Åsa & Ganto

Alpha sa...

grattis caria och narni!
vilken spännande berättar ådra du har jag sitter ju och biter på naglarna i väntan på slutet av inlägget, du får ju ge en stackars läsare en liten hint om att slutet e lyckligt...


själv e man fortfarande ( känns som jag haft valp i tre år fast igen det har jag ju nästan! hehe) kvar i rumsrenhets och koppel träning. men man blir löite sporrad av att läsa om era roliga äventyr, framtiden kanske bjuder på en första lappis på klubben som tävlar bruks och lydnad på högre nivå... vad var det du sa anna; skam ho som sätter så låga mål att ho når dem...det ska bli mitt nya motto!

Anonym sa...

GRATTIS!!!!!!!!! HURRA!!!!
Glömde ju helt bort att ni skulle tävla igår, så går det när man är långt borta i världen. Hade fullt upp med att be om ursäkt angående min hunds vägar! Men vi är nog förlåtna nu tror jag!

Så super roligt att det gick bra, vet precis hur det är när man inte har så många pinnar på spåret, gjorde ju precis samma sak på Råhagen, förutom att jag inte vågade lägga platsen bara! Sa ju att det var bra att tävla där!

Vi ses om några veckor, saknar träningarna!

kramkram erica och skällande hunden tilda!

Anonym sa...

Wiihooo! Kanonbra ju! Gud så roligt! Duktiga ni e! Ett team som heter duga vill jag säga! Krama Narni o sug länge på detta nu! Kan se dig framför mig tjoa o hoppa! HIHI.

Kram
Susanne o Cia

Kerstin sa...

Supergrattis!!! Det var strongt gjort. Jag skulle ha varit äckligt nervös...
Kramar Kerstin och Ockra

Anonym sa...

STORT GRATTIS!!
Vilka rysare ni är ute för både lördagen och söndagen. Himla kul att ni grejade det - är verkligen värda det.
Kan tro att nattsömnen är bättre nu ;-))

Kram
Hélena (Lena) o Bixi

Anonym sa...

JÄTTE GRATTIS till uppflyttet!!
Kul! Här ligger vi i ofrvillig träningsvila nu. Jag är ansvarig i Tävlingssektorn, så man håller på att jobba häcken av sig nu inför våran stortävling 23-25 maj. Hinner inte träna så mycket med Tino...
Har iaf anmält till elitspåret här hemma & ska tävla 3:an nästa helg.Vi gör vårat bästa.

Hare gott

O´du pussa på Dugga från mig.
Har provat ringa Eva, men får inge svar.

//Annica

Anna Sundalen sa...

Oj, oj, oj här var det grattulationer i långa rader och det är ni väl värda. Framför allt väldigt strongt av Narni att orka med två dagar på raken med resa och allt i kroppen. Och jag lovar att jobba på så att ni får er hundralapp tillbaka he, he.

Kram på er och krya på dig.
Anna

Anonym sa...

Underbart strongt jobbat, och vad du gjorde många bra beslut under tävlingens gång!

GRATTIS till en väl genomförd tävling och uppflytt! :-)