lördag 24 maj 2008

Lilla Edet

Hej hej!

Igår var det kvällstävling på Lilla Edet BK, och jag och Narni hade anmält oss till trean.

När vi kom så såg jag att dom hade delat av planen i två halvor, med hjälp av framåtsändande konerna och orangerött plastband. Trean och Ettan skulle köra samtidigt (!).
Som om inte störningarna räckte med två tävlingar samtidigt, så pågick en fotbollsmatch på en plan brevid ena långsidan.. Och på andra långsidan stod publik med hundar och hela köret... Så ordentliga störningar på tre sidor... Gulp.

Sittande i grupp. Narni lade sig ner när jag säger "sitt kvar", jag improviserade och satte henne upp och säger sitt kvar igen. När jag vänder mej om så säger Narni "öh, plats sa du va? och lägger sig så fint, och ligger som ett ljus hela momentet.

Liggande i grupp. Funderar en stund på vart tävlingsledarn har tänkt att gömma oss, eftersom vi ligger mitt på plan, bara 15 meter till staketet... Bakom oss finns en fin grön busskur som jag trodde vi skulle stå i... Nix. Tävlingsledaren vill att vi skall klättra IGENOM staketet, ut i höga gräset och gömma oss bakom ett elskåp... Narni blir väldigt lång i halsen när vi klättrar igenom staketet och sätter sig upp. Och sitter som en pärla i 4 minuter... He he he

Fritt följ. Alltså det där med procedurer är frågan om det är bra eller dåligt... Min procedur var ju att värma upp med lite blixtsläpp, sätta hunden vid ingången på plan, lämna koppel och ta emot pinne, och sen kalla in hunden... För det första pågår det ju som bekant två prov, och man kan inte värma upp där man står på vänt, utan att störa dom andra. Det är en smal gräsremsa där det sitter folk med hundar, och på andra sidan staketet tävlar ju folk... Så det blev ju lite bajs, och sen hade dom gjort en liten fålla för oss att gå in på plan, runt hörnet på busskuren, så det blir liksom ingen stans att ställa upp, utan det blev som att ge sig rätt in i getingboet utan påfart, eftersom domarn stod på andra sidan gröna busskuren... Sätter Narni inne på plan typ 5 meter innan startpunkten. Går och lämnar kopplet och TL ber mej gå och ställa upp. Jag gör min lilla procedur med inkallning, ställer upp och är färdig att gå. Då kommer tjejjen med pinnen!! SKIT. Både hon och jag glömde pinnen vid uppstället!
Tar emot pinnen, ritar på den och får sätta om Narni så gått det går. Hon är ofokuserad och sitter och tittar på störningarna runt omkring. Vill inte riktigt sätta sig med ryggen åt dom andra hundarna ute på andra plan. Nåja, efter en stund kommer jag på att jag går och jamsar och mjäkar, och eftersom det ändå är kört med två nollor, säger jag ifrån ett par gånger, och berömmer när hon behöver det, och hon går rätt fint faktiskt. Vi fick till och med en 8 på momentet. Helt okej. Speciellt med tanke på att fotbollsfolket sätter på stereon på full karreta mitt i programmet! Man kan ju inte spela fotboll utan att ha musik!
Sättande. Betyg 10.
Inkallning. Betyg 6. Dubbelkommando, stannar sakta.
Rutan. Betyg 0. Narni funderar över den konstiga rutan som står brevid randiga bandet och har 6 ben, varav framåtkonerna är två. Lite strul och hon stannar i "fel" ruta... Vi bryter där.
Hopp-apport. Betyg 9,5. Busar lite med apporten vid gripandet.
Metallen. Betyg 7. Borde fått stilpoäng! Narni galopperar ut, tar apporten svänger runt och apporten far iväg, ur munnen. Springer efter den, hämtar den igen och galopperar in.
Vittringen. Betyg 5. Smakar på flera pinnar ;-))
Fjärren. Betyg 0. Tävlingsledaren ställer sig med ryggen åt LKL 2. Med en BRUN skylt... Narni tycker hon ser konstig ut och vill inte ligga kvar där utan travar till mej. Vi bryter. Tävlingsledaren är vänlig att låta Narni nosa på den bruna konstiga träskylten... Så kan det gå!
Totalt fick vi ihop 148,5 poäng.. ;-))

Kontentan av kvällens övningar är helt enkelt att vi behöver träna mer på störningar! Och inte att förglömma är Narni en ung hund... Och att brukset är vår huvudgren, tack o lov! Där är man ett litet gäng som man får kontakt med under provet, och man får en annan stämning... Här är man mer utsatt och ensam på nåt sätt.. Inbillning säkert.

Men jag fick lite bra tips av en duktig tjej, Louise Abrahamsson, när det gäller sittande och liggande, som jag skall ta med mej.
Hon gjorde lite förövnignar till platsen inne på plan. Hon lade hunden och drog i kopplet så att hunden skulle spjärna emot och komma ihåg vilken övning det var. Likadant på sittandet. Sen berättade hon att dom brukade träna så att vissa satt och andra låg i samma moment, så att hunden lär sig lyssna på föraren. Dom plockade även upp hundar mitt i momentet, eller gick oh lade/satte hundar mitt i. Bra störning. Kanonbra tips!

Tyvärr gick det inte så bra för dom andra treorna heller, och ingen fick första pris denna dag...

Åkte förbi TJBK på vägen hem och där var det livat värre! Det var kvällstävling LKL 1 och 2. "Våra" ekipage hade gjort kanonfint ifrån sig och förstaprisen haglade! Speciellt roligt var det att Eva med Orchidea fick sitt efterlängtade förstapris som dom slitit blod och tårar för! GRATTIS!

Avslutade kvällen med en promenad med Eva & Dugga och Eva & Orchidea, där hundarna fick busa en stund på ängarna. Skönt!

Nej, nu skall jag käka lite frukost innan det är dax för träning!

Tjing pling // Carina

4 kommentarer:

Linda sa...

Ja men du var ju bara drygt 100 poäng från ett 1:a pris :D Men ibland är det bra att tävla för att faktiskt mer få fram vad man ska träna på. Utanför Systembolaget på "Tjörns Torg" (eller vad det nu heter) en fredag kanske är rätt palts för störningsträning. Är man hundnörd så är man, hahaha
Sent svar på din fråga, godare godis och du avbryter när hon verkar tappa intresset för att låta näsan göra jobbet...

Hälsa och gratta jättemycket till Eva & Lagottogullet! Det var hon värd!
Hej svejs, från Linda som jobbar natt och undrar hur det ska gå??? klockan är 23,07 och jag är redan trött :O

Anna Sundalen sa...

En åtta på fria följet med den störningen är ju en riktig höjdarprestation särskilt med tanke på hur ofokuserad hon var i början av träningen i onsdags, utan störning... Det bådar gott för framtiden, det andra är ju bara petitesser som vi fixar till på en eftermiddag eller tre ;-)

Och vad underbart att höra om Evas uppflyttning. Så har man något litet extra att glädjas över idag med :-)

Vi kan ta Daniels bil på onsdag om du vill förresten så kan vi spara en bensinslant och dessutom få lite sällskap som omväxling. Vad tror du om det?

Kram

Anonym sa...

typisk dålig planerad tävling tyvärr är det sådant som man åker på i lydnadstävlandet (oftast slipper man såant i brukset)det är sådant jag skulle vilja planera som störningar i en stabil grupp som tränar, tycker att ni gort en bra tävling med de omständigheter runt er o som du säger åldern spelar våra unga hundar spratt ibland men vi har ju framrtiden för oss aalla ( kanske skulle man tänka på att ha ett DHK gäng även på Tjörn även om det kan vara lite känsligt ibland. kanske något att diskutera framöver när vi ses.

Alpha sa...

vem hade mest ont av störningarna carina... du eller narni?
Jag blev virrig bara av att höra om dem!
själv går jag och stör mig på tvätthögen i soffan... ska nog lägga en göttepåse brevid den så jag får fram en målbild för mig själv...
kram kram