onsdag 26 november 2008

Reflexer

Förra inlägget var jag ju väldigt käck och skrev att min hundblogg skall handa om hunderi, men eftersom jag nästan inte har nån tid alls att träna nu för tiden, så får ni stå ut med lite annat snack ändå, till och från.

Mina två busungar, 9 och 11 år gamla, har var för sig lite bekymmer i skolan, och svårt med läsningen, eventuellt har dom dyslexi båda två. Har sprungit hit och dit ett par år på möten och utredningar, åtgärdsplaner och you name it, och för nån vecka sen fick jag tipset om att ta med barnen på reflexterapi.

Jag tänkte att, ja det kan ju inte skada i allafall, och fixade en tid i förra veckan för Emma. Två timmar tog det och kostade MYCKET. Vad gör man inte....!
Denna veckan var det Antons tur.

Sammantaget så kan jag bara förundras över testerna som pedagogen gjorde och det visade sig att båda mina kära ungar har flera av spädbarnsreflexerna kvar. Vi åkte hem med varsitt träningsprogram till dom, och sen har vi 6 veckors hårdträning varje kväll framför oss. Sen får vi se.

Hittade lite text om reflexerna:

"Vi föds med ett visst antal primitiva reflexer. De primitiva reflexerna är rörelser som vi gör ofrivilligt och omedvetet. Hos det lilla barnet avlöser reflexerna varandra, ser till att en utveckling sker, såsom att åla, krypa, gå och springa. Man kan säga att reflexerna driver utvecklingen framåt, och vid ettårsåldern bör de flesta primitiva reflexer vara integrerade och rörelserna automatiserade.
Om dessa reflexer av olika anledningar inte blivit integrerade, kan det bli kaos i motoriken och brister i sinnenas samspel. Det kan få till följd att vi måste använda för mycket energi när vi rör oss. Vi kan då få problem med bla. balansen, läs- och skrivsvårigheter, koncentrationsproblem, svårt att sitta stilla, svårt att tolka lek-koder, svårigheter att tolka sociala signaler, över- och underaktivitet, överkänslighet för ljus, motoriska problem, aggressiva utbrott, dålig kroppshållning , otydligt tal, ADHD, ADD mm. "


Detta är ju otroligt intressant faktiskt, och när man tittar tillbaka så är ju mina barn uppväxta med gåstol, hoppgunga och en curlingmamma :-) som försökte jobba 25% och vara mammaledig samtidigt...

Anton lärde sig nästan gå innan han kröp. Emma ålade på rumpan... Båda har jobbigt med korsvisa övningar, Emma hade båda ryggreflexerna kvar, och Anton krypreflexerna. Och så flera andra... Inte så konstigt då att det är svårt att sitta still och koncentrera sig...

Man skulle haft några timmar extra på dynget bara, ännu mer att göra... Men men, vi stryker ännu mer städning i prioriteringslistan så löser det sig nog... Teven har fått stryka på foten för länge sen... Datortiden med. Tyvärr träningstiden oxå, fast jag vet att jag borde prioritera den för att hämta kraft och orka med allt det andra...

Nä, nu måste jag rusa!

Kram Carina & Narni

1 kommentar:

Yvonne o Vilja sa...

Så intressant det är alltså!
Hoppas på att det ger resultat! För allas skull... stora och små!
Kram