måndag 10 november 2008

Storm

Pisseblöt.... från topp till tå.

Har precis tagit min lunchrunda med Narni i full storm och regn på tvären. Jisses. Regnet piskade bokstavligen som småspik i ansiktet så jag fick gå och hålla handen för.
Promenaden blev inte så lång kan jag ju villigt erkänna... he he he

Jag och Narni har haft träningstorka ett tag nu, tappade helt enkelt styrfarten, och istället har vi fokuserat på lite koppelvett... Och jag tror faktiskt att det hjälper. Förra veckan var Emma sjuk och ville sålunda ha Narni hemma hos sig som sällskap. Narni är ju väldigt mammig och gillade väl inte direkt uppgiften som barnvakt, men det fick till följd att hon dels är ännu mer villig att göra som jag säger, plus att hon även är lite mer engagerad i Emma, så sammantaget så är det nog inte fel.

Jag har medvetet valt ut dom värsta sträckorna till jobbet (katter) och krävt att hon skall sitta fot med mej och gå korta kontakt-sträckor. Ingen ögonkontakt utan "gå fint". När hon släpper så Nej-Skärp dej! och så börjar vi om. Plan B är att nypa till i örat om hon inte lyssnar. Det är tydligen mest okej, och då går hon inte igång i sitt kamp-skalls-beteende. Nuförtiden vågar man knappt prata om "plan B", men har man en brukshund i sina värsta år så kan man inte gå runt och mjäka. Då blir det problem, det är jag fullt övertygad om.... Se bara på min till synes "förarveka" terv... Kan förvandlas till värsta tuffingen när man har en katt framför näsan.

Häromkvällen kunde hon gå fint en av dom svåraste sträckorna utan några större diskussioner. Häftigt. Och igårkväll i mörkret gick vi förbi vårat lilla gym där det stod 40 bilar och folk gick fram och tillbaka. Där är en liten gräsplan mitt i, där vi brukar träna. Jag krävde kontakt och behövde knappt höja rösten för att samla ihop henne när hon släppte. Äntligen! Belönade med slangen och lekte som en tok. Hoppas det håller i sig....

I helgen var vi på rapportpraktik och det var precis lika skitkul som sökpraktiken, så nu har jag börjat lobba på käre maken om han kanske kan tänka sig att ta lördagsgodispåsen med sig och sitta A-station...? Med en walkie-talkie kan man kanske öka motivationen något hos vissa tekniknördar :-))
Narni är oxå på säger hon, och vi bestämde oss för att ta spåret först, sen söket och sen rapporten. Tänk vad mycket kul vi har framför oss då!

Nä, nu är lunchen slut, åter till gärningarna!

Hejsvejs // Carina

6 kommentarer:

Anna Sundalen sa...

Trevligt att höra att det finns fler som har "kattdiskussioner" med sin hund ;-). Till och med Frank börjar skärpa till sig lite fast vi hade ett litet bakslag i förrgår. Skulle gå ut efter kursen i lördags och då kom det en liten grå j.. precis när vi kommit utanför grinden och Frank kunde bara inte hålla sig. Som väl var stod jag stadigt så det hela slutade med en kullerbytta för mr Frank.

Körde faktiskt ett litet rapportskick i söndags, inte så långt men någonstans måste man ju börja. Franken gick som tåget det var till och med så jag trodde att han vänt på halva sträckan eftersom han kom så fort tillbaka. Funderar på om man kanske skulle köra lite rapport innemellan för att göra något annat ett tag. Det kanske kan vara ett sätt att få fart på motivationen, ombyte förnöjer och det finns ju ändå inga tävlingar i sikte på ett bra tag.

Syns imorgon, hoppas komma en stund innan så vi hinner träna lite grann i alla fall.

Kram

Unknown sa...

Aaaaaahhh ... jag är också med på rapport! Så kul och så kanske man slipper det lilla dåliga samvetet som gnager i konditionslänken ibland...

Tjing tjong

Unknown sa...

VEM FAN ÄR RICHARD?
jag heter Yvonne! haha

Yvonne o Vilja sa...

haha... så

Anonym sa...

Du har blivit utmanad! Se min blogg
http://svecia.blogspot.com/

Linda sa...

Du har blivit utmanad
http://lindafrisk.blogspot.com/


Kunde inte låta bli att hålla mig för skratt åt Yvonnes "Richard". Är det han som kommer dyka upp i klänning här i morgon? Hur tusan dök det namnet upp???