söndag 15 mars 2009

Söndag

Hej hej!

Så fick vi äntligen tränat lite granna...
Har anmält oss till tre stycken högretävlingar i april-maj och utifall vi händelsevis skulle råka hamna på rätt sida reservstrecket så är det ju bra om man har tränat lite grann iallfall. Däremot så har jag och Narni pratat igenom målsättningen "betald träning" och hur skönt det kan vara och bara åka och träna, jämfört med att ha massa krav på att det måste gå bra, så det skall vi verkligen försöka hålla. Det skall vara kul att tävla!

Fria följet kan gå kanonbra - eller inte... På hemmaplan och utan kommendering så går hon som en liten gudinna. Nån annanstans eller under kommendering så återstår det en hel del jobb innan vi kan vara relativt trygga i momentet. Så målsättnignen skall vara att vi kan ha trevlig på tävling, och då får jag hjälpa henne under tiden så att hon känner att det är kul.

Inkallningen är väl sådär. Springer som en raket, men stannar med fördröjning. På nära håll kan frökenlöken tvärnita, men såfort vi kommer på längre håll så måste man bromsa långsaaaamt... Eller i värsta fall inte alls... Hm. Funderar på att lägga en target på mitten några gånger, nån som har provat? Klokt, oklokt?

Framåtsändandet. Hrm. Eftersom vi för det mesta lider brist på 4 personer, så har vi tränat in det utan grupp och ibland med koner eller stolar eller nåt som grupp. När det väl kommer människor på plan blir Narni jätteglad och vill gärna gosa lite med alla folk.. Snacka om störning. Så första gångerna vi kör på träning med människor, så måste jag köra flera dk för att hon skall ta sig igenom gruppen. Mängdträning mängdträning... Punkta upp henne på målpunkterna i varje ände är målet.. Så att hon orkar hålla riktningen genom störningen. På fria träningen på klubben är det så nerlusat med folk och hundar så det finns liksom ingen framåtsträcka att använda även om det finns en massa folk... Och dom gångerna vi har provat så kommer det en stackars hundägare och kör inkallning på tvärs rakt igenom framåtsändande. Inte lätt att veta vad vi håller på med, så man kan ju inte bli arg heller... Rätt pantat. Skall nog skriva till SBK och nya regelrevideringen att dom skrotar gruppen! Man kan väl köra framåt utan grupp, tänk så enkelt det hade varit att träna bruks då!

Krypet. Från att ha haft ett helt okej kryp, har vi nu under vintern blivit smyghög i rumpan. Det är väl kallt kantänka. Igår gick det skitdåligt och jag tror Narni har ont i magen för hon spänner sig och kryper ihop på ett knepigt sätt. Nu är det några veckor sedan löpet, så det får vi nog ha lite koll på. Kanske tillfälligt, det hoppas vi...

Skall. Det börjar bli rätt stabilt. Skönt.

Tungen. Även den funkar fint. Ibland kan hon stanna och ta om den, men det minskar i frekvens och kommer säkert försvinna. Träna mera.

Hoppet brukar gå bra. Har en tendens att hamna lite snett bortanför hindret som vi jobbar på. Vill gärna ta en lite väl stor sväng när hon vänder upp, och därför hamnar lite dumt ibland.

Platsen. Borde gå bra. Tränade med skott i tisdags och det gick kanonfint.

Uppletandet. Borde gå rätt bra. Hon börjar bli riktigt duktig min lilla pärla. Jobbar på framför mej men ändå självständigt och koncentrerat. Kul! Problemet är om det har varit vilt i rutan, men det borde vara liten risk för det på tävling i allafall... hoppas vi...

Spåret... Ja, hm. Kommer hon på åt rätt håll så tar vi oss runt förr eller senare om det inte dyker upp ett gäng vitrumpor... Funderade på att när man kommer fram till sitt spår på tävlingsdagen så kan jag ju helt enkelt ställa mej och sjunga La Voix per hundra decibell, så borde alla vitrumpor bege sig åt annat håll än mitt? Skulle man bli idiotförklarad då eller?

Sammanfattningsvis kan man ju säga att vi inte egentligen är speciellt klara för högreklass, va?
Vi saknar "lägstanivå" i flera moment... Däremot så är det svårt att träna tävling under rätt för hållanden, speciellt på bortaplan, och då är det ju på tävling som är lättast att träna...?
Man får väl helt enkelt ställa in sig på att göra ett antal högretävlingar medan momenten mognar, skräckkänslan minskar, och att vi får lite rutin på det hela...

Hejsvejs // Carina & Narni

6 kommentarer:

Anonym sa...

de låtr det men ni är allt bra mycket än matte verkar känna o apropå melodifestivallåtar nu har jag min en egen favorit på min blogg :-))

Andreas och Mörka Molly sa...

Tror att MS kört med target i de flesta momenten...

Sätter en peng på att ni är ett elitekipage innan våren är över!

A & MM.

Linda sa...

Jag VILL höra dig sjunga La Voix!!! Säg till när du ska tävla och jag kommer att vara där med en dold kamera för att dokumentera skogskonserten till eftervärlden!

Det låter som om systrarna är ungefär på samma nivå, man får ta det för vad det är helt enkelt!

Kram kram

Anna Sundalen sa...

Hade också gärna sett dig gå runt i skogen och sjunga La Voix, säg bara till när så kommer jag.

Annars kan du få låna Isabella. Fick med Daniel och Isabella ut i skogen idag för att få ordning på spåret och hon sjöng glatt rakt i örat på Daniel hela spåret runt ;-).

Kram

Anonym sa...

Haha, jaaaaaaaa, Carina..Lär dig La Viox och sjung för fulla muggen. Skriiiiik allt vad du är värd....Jag ska vara där...var så säker.....Kanske en ny karriär??
Nä, skämt åtsido....asså, nu e ju jag inget hundtränarproffs men jag fick ett tips på klubben i tisdags...Cia stannar nära mig...men det berodde på att jag ALLTID sa stå/stanna vid samma avstånd utan att tänka på det. Jag började då att stanna på OLIKA avstånd och då funkar det bättre och bättre. Target vet jag inte men jag tror på det. Kan hunden "frysa" på target så är det nog ett himlans bra sätt.
Å du...glöm inte LA VIOX
Kramar
Susanne

Anonym sa...

Hejhej!

Tror också på er! Men håller helt med om att det är suverän träning att åka runt på lite tävlingar. Jag har också anmält mig, så vi kan hålla tummarna för att vi kommer med båda två. Om bara en kommer med så kan ju den andra åka med som sällskap iallafall, om det finns möjlighet bland alla andra måsten. Måste ju erkänna att La Voix a la Carina hade livat upp!

Jag är tredje resp fjärde reserv till den 29 mars, men chansen är väl inte stor att man kommer med!

kramkram erica