torsdag 19 juni 2008

Spöken?

Ja, frågan är om man inte skall börja tro på spöken... på riktigt...?

I morse släpper jag ut Narni som vanligt i trädgården medan jag äter frukost. Efter en stund kommer hon och krafsar på dörren. In kommer en fläpp hund. Svansen mellan benen och låter "huff, hruff", ja ni vet. Typ skrämd hund. Springer runt en stund inne fram och tillbaka och fortsätter hruffa. Jag tar på mej skorna och tänker att vi får väl gå ut och se vad som är så hemskt. Ute är allting som vanligt... Narni tittar på en punkt och hruffar och huffar och vägrar gå fram. Flyktar åt alla håll och vägrar komma fram. På punkten hon tittar finns INGENTING... Tomma luften.

Jag går till stället hon tittar på, sätter mej ner och försöker se lugn ut. Hon fortsätter titta åt samma håll och hruffar och gruffar. Hm... Springer runt och skäller och har sig. Vaktbeteende varvat med flykt. Vägrar gå i närheten av "ingentinget". Min lösning blir helt enkelt att ta henne ifrån hela situationen = in i bilen. (behöver ju komma iväg till jobbet!). Problemet blir att få henne förbi "ingentinget".
Lurar in henne i huset bakvägen och får på henne halsband och koppel. Går sakta sakta ut igen. Vid varje idiot-sprall-flyktförsök stannar vi och sitter stilla. Efter 5 minuter har vi kommit till grinden och vi tar oss sakta ut till bilen. Bilen har tydligen oxå spöken på taket för där flyktar vi lite till. Tillslut in i bilen. Pust. Kör till jobbet. Tar ut hunden och hon är nästan som vanligt igen. Lite fläpptendenser vid dörren till kontoret. Nu ligger hon lugn och fin och sover under mitt skrivbord... Jag blir så trött...

Pratade igenom morgonen med Emma (min kollega). Vad är detta? Är det verkligen förgiftning av fästingmedel? Nervgift? Eller har Narni fått en jävla hjärntumör?? Hur kan man bli så herrans fläpp?
Emmas teori att hon kan ju ha fått i sig rester från halsbandet, eftersom effekten varar i 14 dagar och schamponeringen kanske inte tog alla rester? Och visst, igår hade Narni en sån där "tvätta-dag" där hon putsade, slickade, naggade och höll på. Jag var flera gånger och kikade om det satt nån fästing där hon höll på, men hittade ingen fästing. Kanske fick hon i sig kvarvarande gift igår? Skulle kanske ha tvättat henne med Yes en gång till...?

Löp då? Alltså det känns inte som om detta är löprelaterat. För det mesta går ju hundarna ner sig och blir slöa och trötta. Det här är ju inte alls samma...

Narnis första löp: ingen reaktion.
2 månader efter löpet i samband med skendräktighet fick hon fläppryck nummer 1, några dagar (kommer inte ihåg exakt) efter Frontline applicering.
Narnis andra löp: ingen reaktion. ingen reaktion på skendräktighet heller. Inget fästingmedel.
Narnis tredje löp: Fläpp. Scaliborhalsband på (satte på i mitten/slutet av maj).

Mellan fläppryck 1 och 2 har det gått ett helt år. Däremellan avtog fläppigheten till att vara helt borta i vintras-våras. En hjärtumör hade ju inte försvunnit i ett års tid?? Den enda gemensamma nämnaren är fästingmedel... Kan det verkligen finnas Scalibor kvar i pälsen? Tog av halsbandet söndag 8 juni. Schamponerade 9 juni. Det är 10 dagar sen...

Nån som har några bra förslag...? Om det nu är överkänslighet mot nervgifterna så måste det ju finnas fler hundar än Narni som blir fläppa?? Hur kunde jag vara så jävla dum att jag provade att sätta på Scalibor!! Och vad säger man till veterinären? Jag kan ju inte visa upp nåt fläppryck... Försökte filma med mobilen i morse, men det fungerade inte. Sist åkte vi in och blev idiotförklarade, veterinären lyste i ögonen, kände på henne, drog nån vals om lite stel i ett ben, och skickade hem oss. Inget fel på din hund. För då var hon ju som vanligt... Fläpprycken kommer inte på beställning, tyvärr..

Innan vi åker till Lidköping så skall hon iallfall få en YES schamponering. Sen kan vi ju bara avvakta och se... Hon får väl tillbringa helgen i bilen. Kan inte låta bli att bli lite depp. Hund nummer 1 dör knall och fall på altanen. Hund nummer två dör också knall och fall, fast under skrivbordet på jobbet. Hund nummer 3 blir fläpp i huvet... Va? Sluta med hunderiet och köpa guldfisk? Får jag vara med i din guldfiskklubb, Anna? Salamandrar kanske? Vi kan ju lära dom simma genom små ringar och få en liten daggmask som belöning?

Hej från mej // Carina & FläppNarni

6 kommentarer:

Yvonne o Vilja sa...

Ah fy fan va jobbigt..,.
Jag hade skitit i vad allt vad fästingmedel heter,.. Ducha av henne när du kommit hem efter där du vet eller ser på henne att det är massa fästingar och försök att kolla henne ofta i päls och bla bla bla efter du vart ute... Troligtvis är det ju medlen. Frontline är ju "snällare" men kanske annat gift, vad vet jag, men scaliboren skall ju vara mycke kraftigare.. och reagerar hon kraftigare och mer så måste det väl vara det?

Skulle man inte kunna göra någe lab-variant med typ giftet kontra blod eller nåt majsigojs från Narni och se om det blir reaktion..? Eller har jag kanske sett på för mycket csi?

Ha det nu superdupertrevligt i Lidköping!
KRAMS

Anonym sa...

Tjena!
Satans skit det här med FläppNarni. Tar nog ett tag innan det försvinner från kroppen. Tror inte det räcker med 14 dagar faktiskt. Jag har inget på Cia. Testade bärnsten men fick några ialla fall. Nu har hon inte haft några alls. Märkligt!
Å du, glöm guldfisk. E så jävla svårt o få dom att springa till rutan. :)

Trevlig midsommar Carina!

KRamisar i massor
Susanne o Cia

Linda sa...

Hej, fy vilket styr du har. Vad trist, även Rusis har sina fläppryck. Men hon går liksom aldrig över gränsen utan är hela tiden "kontaktbar" och jag kan säga till henne att skärpa sig. Och hon reagerar bara på vissa lukter och ibland människor. Johans mammas trädgårdsvantar, runt den nyrensade rabatten i Lenas trädgård osv... Men jag relaterar hennes nojjor till det förestående löpet för vi har inte sett till de här beteendena här emellan. För Narnis del verkar det ju mer roligt med fästingmedlena, och tillverkarna borde vara intresserade av att få in nån form av rapport.

Hoppas allt är bra med er alla och att ni får en härlig midsommarhelg!
Kram Linda

Linda sa...

jag menade troligt och inte roligt med fästingmedlena. Tänk att en liten missad bokstav kan betyda så mycket...

Kramigen

Anna Sundalen sa...

Självklart är du hjärtligt välkommen i min guldfiskklubb. Bevisligen går det att lära dem både det ena och det andra ;-) http://www.expressen.se/husdjur/1.1151666/smart-guldfisk.

Hoppas att ni har haft en trevlig midsommar.

Kram
Anna & Franketok

Anonym sa...

Men fy vad jobbigt med "fläpparna". :-/ Och att det blev så långvarigt och gravt denna gång... *rynkar förbryllat pannan* Vad göra liksom?
Men jag hoppas verkligen att det är något övergående: men jag instämmer med många av de andra, att det ser ju onekligen ut som om fästingmedlen kan vara en ganska skyldig buse.
Varma hälsningar från Ö-vik!