tisdag 20 januari 2009

Lägesrapport: möra ben och yvigt snöfall



Tänkte det kunde vara kul med en liten lägesrapport så här två dagar in i skidveckan.
Vi åkte hemifrån på söndag morron vid 08:30 och landade strax efter 16:00 här uppe. Vi stannade flera gånger för att äta och sträcka på benen lite. Vi blev glatt överraskade av lägenheten vi hyrt på Skilodge. Jättefin och gott om plats. Nära till skidförrådet och massor av gröna backar precis utanför dörren. För att komma till liften får man staka sig max 50 meter från dörrn, väldigt bekvämt faktiskt. På kvällarna är det belysning i backarna utanför, antingen för skidåkning eller för pulkåkning.
Skiduthyrningen ligger också nära hotellet, och vi började med att hyra skidor och köpa liftkort så att det bara var att börja åka på måndagen. Skidor och liftkort grävde ett ENORMT hål i plånboken rakt av... Shit vad dyrt! En vecka 2vuxna 2barn = 4.000kr. Skidhyra 3.000kr... Visserligen för allt ihop, skidor stavar och hjämar till barnen. Annars kan man hyra skidor för halva priset nere i Sälen, men det vågar vi oss inte på...
Och tur var väl det. Bad om 38:or till mej. Japp. Pjäxorna jag fick ut satt skitdåligt efter första åket. Hade liksom ingen styrsel alls i skidorna och tyckte att det kändes väldigt konstigt. Men mindre än 38:or kan jag ju inte byta till... Efter några åk till och en rejäl praktvurpa så bestämde jag mej ändå att åka in och be att få en annan modell iallafall... Killen i disken såg strax att jag fått fel pjäxor... Storlek 40,5... he he he...
Ungarna var lite oroliga för att dom inte skulle komma ihåg hur man gjorde, men efter första åket så släppte det och sen har dom åkt som skottspolar i backarna. Mest gröna och blåa backar blir det, och inte mej emot alls. Anton har fått smak på små skogsstigar med gupp så den mesta tiden går åt att kryssa mellan backar där man kan vika av in bland träden. En annan hönsmamma har ju rätt ont i magen när ungarna schwishar in bland träden i full fart... Hu! Men efter att ha ett par lagom pjäxor på mej, så vågade även jag mej in bland träna :-))
Idag har vi tagit oss en längre lunchpaus eftersom det är kvällsåkning och benen är helt slut... Men om en stund skall vi ge oss ut igen och ta några vändor till!
Kanske kommer det lite mer kort om det bara slutar snöa så förbaskat. Skidglasögonen har verkligen fullgjort sitt syfte idag, snön har fullkomligt vräkt ner hela dagen!
Hejsvejs // Carina mfl

4 kommentarer:

Anna Sundalen sa...

Kul med en liten lägesrapport så man vet var man har er. Här hemma snöade det tefat i morse men allt var borta lagom till lunch.

Se nu till att hålla er på benen eller åtminstone trilla mjukt så ni är utvilade och hela när ni kommer hem igen.

Kram

Anonym sa...

Man blir ju inte lite avundsjuk på er. Ska förska så till lite skidsemester i mars när jag är upp till Värmland tänkte jag. hoppas snön finns kvar då// Therese

Andreas och Mörka Molly sa...

Ser gôtt ut!

(Själv var jag ute med odjuret i snöblandat regn och motvind 05.55).

Anonym sa...

Ojoj, så härligt med SNÖÖÖÖ!
Snöänglar, mysigt. Skidor=för mig benbrott. AJAJ!!

Ha en skön semester. Är dig väl unt!

Du har blivit utmanad. Se min blogg!
Kramar
Susanne