lördag 10 januari 2009

Vårlikt

Hej hej!

Man kan nästan tro att det är vår ute! Igår hade vi 7 grader plus och solsken, och vips så tittade alla människorna ut och promenerade hej vilt i alla hörn.

I morse var det lördagsträning och även där hade vi lite vårkänslor, alla i gruppen kom plus en nygammal deltagare som hittat sin tappade sug och med hull och hår kastade sig in i getingboet igen! Välkommen Torun!
Även andra träningssugna klubbare hade vårkänslor och kikade förbi, så det var riktigt livat en stund där uppe.

Eftersom vi nu är 7 deltagare i träningsgruppen så passar det fint att dela upp kommenderandet mellan sig så att vissa kör andra saker och värmer upp emellan. Så står vi på plan två hundar var och sen är man "ledig" emellan. Anna är en fena på att fundera ut så att det flyter! Vi fick till och med skottträning, vilket vi kände var dax att börja med. Även skjutandet skall varvas framöver så att man skjuter varsin gång.

Några av oss började med att valla en uppletande ruta och eftersom jag och Narni hade start nummer 2 på plan så passade det utmärkt att börja med ett upplet med 4 föremål. Vi körde vår vanliga ruta fast på en av sidorna, men det var ingen match för Narni som gick som en kanon och plockade in alla fyra och hade säkert kunna plocka in ett par till om så varit. Kul!!

In på plan. Dagens lilla test var att lägga en extern belöning som så småningom skall bli "tävlingsbelöning". Förra lördagen kärade Narni ner sig i en liten leksakstiger som någon hade glömt ute och jag fick en liten idé om att använda Narnis kärlek till gosedjur (stora och mjuka skall dom va) som externbelöning. Testade lite och hon är verkligen så nööööööööjd när hon får sätta tänderna i en stor mjuk nalle. Som tur är har mina barn vuxit ifrån sina gosedjur så jag tiggde ihop några stycken och så hade jag med mej en grön hund idag. Lade den i vår träningsväska som vi ställde utanför plan i samband med "binda i stolpe innan start" som vi har kört ett tag nu.

Började med fritt följ med köttbullespott. Narni gick verkligen fint idag, släppte vid nåt enstaka tillfälle och luftade nån gång, men sen kändes det väldigt väldigt bra. Därefter fick vi "flyttade rutor" 3 stycken. Emellan rutflytten fick vi till ett kryp och ett hopp sitt med 80cm högt hinder.
När det var klart hade jag 4 minuter kvar på äggklockan, och det passade precis till ett framåtsändandeskick. Lade ut en kamplek bakom mej och gick tillsammans med narni till gruppen, lade en köttbulle på en target i mitten på gruppen och fortsatte sen till andra sidan.
Narni galopperade ut till gruppen, käkade köttbullen och gick sen superduper fint och rakt (!) sakta fram och fick klick+slut på kampleksaken på målpunkten.
Min duktiga vovve!!

På vägen ut så sa jag "Varsågod, hämta nallen" och Narni fattade omedelbart galoppen, kutade som en avlöning till vår påse och kom tillbaka med nallen i högsta hugg. Perfekt!

Vi avslutade som vanligt med fika och genomgång av varje hund inne, och sen troppade vi av hemåt glada och nöjda efter ännu en otroligt givande träning.

Hemma höll Anders på med sitt projekt (Emmas rum). Anton och kompisen spelade Wii för fulla muggar. Emma har sovit över hos kusinen och hade inte velat komma hem ännu. Fixade lite lunch till alla och sen har jag ägnat eftermiddagen åt att städa ut julen. Skönt! Men oj så mörkt det blir när ljustakarna och dom andra ljusmojjengerna försvinner... Låter nog uteslingan sitta kvar ett par veckor till, så känns det lite ljusare.. Man kan ju hoppas på lite snö oxå framöver som lyser upp, man vet aldrig!

Hejsvejs // Carina & Narni

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken toppenträning ni haft! :-) Blir riktigt avundsjuk, ibland önskar jag att jag varit en sådan som kunde träna i grupp men jag är alldeles för vek. -3 i nervkonsitution har jag! ;-)