fredag 16 oktober 2009

Narni parni päronprutt

Hej hej

Som ni förstår av rubriken så var syftet att inlägget skulle handla om min lilla Narni, och jag sitter och ännevänner (tjörbu uttryck som betyder ungefär samma som att man ältar) upplägget på det hela så det inte bara blir gnällinlägg, men shit vad svårt det är ibland...

Ni som läser ibland vet ju att Narni har gått på pencillin och smärtstillande/antiinflammatoriskt i ca 5 veckor nu, och med lite upp och nergångar bättrat sig gradvis mot slutet. Då överlade jag med min veterinär, Pia, och vi bestämde att ta ut rimaydlen för att se om det är pencillinet eller rimadylen som verkar. Detta gjorde vi i början på veckan. Nu i slutet på veckan står det sorgligt klart att rimadylen var det som gjort susen och kanske inte pencillinet :-(

Pia har varit i kontakt med Björn Åblad på Blå Stjärna och han berättar att dom får in ca 2 hundar per år med TBE med liknande upplägg, fast de har ofta grövre neurologiska symptom, och att det vore idé att testa TBE titer på Narni. Han tycker även vi skall ta ryggmärgsprov och kolla borelian "med PCR- teknik" på henne och göra CT eller MR röntgen.

Ljuspunkten i det hela är att försäkringsbolaget som vi inte trodde skulle ställa upp, nu verkar som att dom täcker en bra bit, så det håller vi tummarna för.

Ja, det var väl ungefär där vi är just nu. Att träna en sjuk hund är det absolut sämsta man kan göra mot sig själv och sitt hundintresse... Ena dagen tänds hoppet och nästa dagen åker man ända ner i källaren på hisschaktet...

Om jag skall fortsätta med hunderiet över huvud taget gör jag nog klokt i att åka och umgås med mina träningskompisar utan att träna min egen hund. En skogspromenad på sin höjd.

Det är ju i dessa lägen man skulle haft en hund till... Fast å andra sidan två arbetshundar samtidigt om nu Narni blir frisk? Hugaliga.

Guldfisk?

Kram på er // Carina & Narni

1 kommentar:

Carobozians sa...

jo nog vet man hur det känns med dessa f-b fästingsjukdomar o helt bra kan man inte känna det men nu har man lärt sig lite om detta o wilda har behandlats snart ett helt år o först nu känns det som att det ändå är på rätt väg, som du säger antiinflamatoriskt verkar var det som man ser mest resultat av men för att ta dö på de där andra styggingarn behövs nog pencelinet ibland, så tror jag att narni kommer att komma igång någon gg fram efter jul med bra resultat, tänk på att ni började behandlingen efter wilda, sen har jag märkt att då hon är pigg av antiinflamatoriska så gillar verkligen wilda att träna o tävla även om det inte gått så bra alla gg, men nu verkar hon på väg uppåt så nästa söndag hoppas jag på en del applåder på en del moment om det sitter i, så framtiden är nog för narnai o wilda