söndag 26 oktober 2008

Fel sida marginalen - en dålig förlorare kåserar :-)

Hej hej!

Idag har vi ju då varit och tävlat LKL 3 igen.
I vatten och lera.

Jag måste säga till att börja med att min lilla hundskrutta, är bäst i hela världen och som tur var har jag en policy att inte titta på betygen under provet.

Min egen upplevelse av provet idag är nåt så här:
Narni satt på sittande, låg på platsen, gjorde ett hyfsat fritt följ med några små missar och lite flaxigt. Inkallningen var helt okej, möjligtvis lite långsamt ställande och så aningen till tjuvstart från ställandet, annars kändes tempot bra och hon gjorde ju allt hon skulle. Rutan springer hon spikrakt rätt in, stannar på mitt kommando, men får lite störning från LKL 1 bakom rutan och vänder på huvudet dit när jag kommenderar ligg. Jag får ge ett extra ligg-kommando. Lägger sig snabbt. Ligger fint när jag går triangeln och kommer som ett skott och går fint fot till avslut.
Hopp apporten, kändes kanonfin. Rätt ut, griper, rätt in. Sätter sig aningen snett.
Metallen kändes oxå kanonfin. Galopp ut, griper, galopp in. Sätter sig bra utifrån min synvinkel.
Vittringsapporten, letar länge och väljer rätt. Tappar pinnen alldeles vid gripandet, men tar upp den direkt och kommer in utan tugg och sitter rakt.
Fjärren är det som går dåligt, får rejäl störning från den andra klassen som ropar och har sig. Behöver flera dk, nosar och tittar ideligen mot andra klassen. Håller sig dock på sin plats och utför skiftena fint när hon väl reagerar..

Glad och nöjd skuttar vi av plan och känner nånstans borde vi ha klarat oss, vi borde ha betyg på alla moment och så himla tokigt gick det inte. Narni får sin belöning och jag är glad. Skitsamma vad vi får för betyg tänker jag, uppflytt eller inte uppflytt, skit samma.

Men så får jag protokollet, och vi missade på 9 poäng. 246p.
Sånt är livet, tänkte jag och åkte hem fortfarande rätt glad och nöjd.

När jag kommer hem sätter jag mej och kikar och ser att jag har fått betala löjligt dyrt för varje dk = 3 poäng per dk...?

Så här tyckte domaren:
Sittande 10
Platsliggande 10
Fritt följ 8 (sätter sig inte, vp)
Sättande 7 (dk)
Inkallning 7 (steg efter kommando)
Rutan 7 (extra kommando)
Hoppapport 9
Metallen 9
Vittring 7
Fjärr 6

Speciellt tre moment har jag funderat över hela eftermiddagen... Sättande under gång, vittringen och Rutan. Vårt distrikt är ökänt för att vara snåla med betygen, men idag kändes det inte riktigt rättvist faktiskt.. Jag må vara dålig förlorare, men att harva runt i trean är inge kul om man aldrig kommer nånvart... Och när jag själv känner att det går bra och ändå får skitbetyg, så förstår jag inte hur jag skall kunna förbättra mej över huvud taget...

Undra om det ens är praktiskt möjligt för mej och Narni att bli uppflyttad över huvud taget från trean? Det enda jag kan tänka mig att vi kan bättra på från dagens prestation är fjärren, annars behöver vi nog ha lite utrymme till nåt dk här och där...

Är det verkligen schysst att ge 3 poängs nerdrag för ett dk på sättandet, som jag inte ens var medveten om? Vred nog troligen på huvudet, det har hänt förut. Jag hade köpt 8-8,5 kanske... Narni var förövrigt den enda hunden i trean som satte sig över huvud taget i lerpölen. Om ett dk är lika med 7a, vad är då betygen 7,5, 8, 8,5, 9, 9,5 osv till för? Den där berömda triangeln, vart tog den vägen?

Och är det verkligen schysst att ge 3 poängs nerdrag för extra liggkommando för en annars bra ruta? Plus att det var verkligen maximal störning bara några meter bakom Narnis rygg. Jag hade gissat på 8,5 iallafall...

Och skall man verkligen åka ända ner till en 7:a för att hunden tappar pinnen vid gripandet men annars utför allt som den skall...? Minst en 8 borde det ha varit värt..?

Plus då nerdraget för metallen som jag inte ens vet varför... lite snabbt räknat är det cirka 17-18 poäng i nerdrag som jag tycker var orättvisa... Eller så har domaren rätt och jag har fel, och då kan vi ju helt kasta in handuken. Vi har inte mycket mer att ge på...

Och om man nu sätter betyg 9 på metallapporten som jag kände verkligen var fin, tillhör det inte hyfs då att skriva varför man dragit ner?

Dessutom så fick jag en kommentar från domaren på väg ut från tävlingen, om att jag verkligen måste sluta berömma hunden mellan momenten.... Och började gräva i fickan efter sina röda och gula kort... Delvis på skoj, men ändå... Va....?

Och så undrar dom varför tävlandet sjunker...

Nä, det är väl bara att ta nya tag och fortsätta. Kanske sätta sig i bilen och åka till Skåneland och tävla där domarna är lite mer mänskliga... Eller så skiter vi i lydnadsklasserna helt och hållet.

Sånt jävla trams att man inte får berömma sin hund mellan momenten! Eller så var det därför jag fick dom där 7:orna och 9:an på metallen... kan man kanske misstänka.

Hejsvejs från mej // Carina - just nu en dålig förlorare men det går nog över snart

4 kommentarer:

Anonym sa...

ja carina inte din dag men jag lovar ni har verkligen i lydnaden att göra visserligen var jag o wilda verkligt dåliga idag men jag har märkt att med nämnda domare kan man få lte konstiga kommentarer o poäng ibland har själv känt på vissa andra tävlingar att nedraget kan bli lite konstiga när kommentarerna kan vara att det där skall du veta? nä nu kör vi hårt med plommmgänget framöver så till våren ramlar de riktiga poängen in o då du, känns det så himla bra med allt jobb o då är vi ju ett gäng som åker runt lite mer o då blir det andre domare ( bullar)

Linda sa...

Näe, stop nu! Tillbaka till din känsla när du klev av planen, basta!!! Jag varken tävlar eller dömer lydnadslydnad just för att marginalerna är så små, ett förstapris är ju ett snittbeytg på 8 och då har man ju inte råd att småmissa lite här och där. Och det är ju inte direkt premierande att man inte får stoja belöna sin hund det minsta lilla. Ni kommer alla gånger fixa ert förstapris. Hon kan ju alla momenten och bara det är en bedrift i min värld. Nästa gång har ni marginalen på rätt sida och då har ni knappast samma störningar heller.
Tänk bara på ditt fotgående, en 8 på fotgåendet är ju faktiskt ett rätt bra betyg.
Visst, jag kan hålla med om dina reflektioner och kommentaren på 9:an är ju nästan den viktigaste... Men tyvärr är det nog så att domaren dömde rätt på vittringen för även på brukset är maxbetyget 7 om hunden släpper/tappar föremålet. Du är duktig och din vovve är duktig. Träna träna träna är en hundförares lott och kall :D
Ge Narni en kram och dig själv en liten kick där bak, vi ses snart!!!

Carina sa...

Tack för sparken i röven, den behövdes :-))
Dessutom kom jag på varför vi fick 7:a på sättande under marsch. Narni skakade sig när jag gick tebax!
Så förutom det här dödstråkiga med tjoet och tjimmet så är det bara rutan jag kan fortsätta sura för :-))... om jag inte har fler minnesluckor..

Nä, lydnad kommer nog snart vara en utdöd tävlingsform, vem fasen har lust att träna in fart och fläkt för att sen straffa hunden på tävling med att inte berömma under momenten... Lite sadistiskt faktiskt..

Hejsvejs

ulrica sa...

Först vill jag faktiskt säga GRATTIS till ett väl genomfört lydnadsPROV... Jag kunde ju tyvärr inte stanna och titta, men vad jag kan se så har ju du och Narnia gjort ett bra jobb.

Du har väl inte glömt att det är ett prov och inte en tävling. ;-) Om du ser gårdagen som ett prov så kan du tänka följande.

- Wow, Narnia var den enda hunden som satte sig under gång. I blötan.. alltså har ni ändå lyckats träna ganska rätt eftersom hon gjorde som hon skulle.

- Ok.. behöver kanske träna på störning på ängen eller i skogen.. samtidigt som man kör lydnad.. eller hoppas på att inte det "händer" igen.

- Inte en enda nolla i trean!! Jättebra, helst med de förutsättningarna som var.

Hm.. ni har ju inte lyckats komma upp i antalet treor heller som jag och Jasmine hade.. och jag hoppas verkligen att du slipper det med. ;-) Eller rättare sagt jag vet att ni kommer gå vidare mycket snabbare.

Men du.. om du ändå vill till Skåne och tävla någon gång.. så känner jag till det ganska bra där nere nuförtiden.. du får gärna åka med ner en helg. ;-)

Kram på er och tänk positivt!!! Ni måste varit jätteduktiga igår. :-)