lördag 7 februari 2009

Från slask till vårsol

Precis hemkommen från skogen. Ute skiner solen, och man skulle kunna tro att det är vår ute!

Ursprungsplaneringen var att våran träningsgrupp skulle göra en utflykt till SBK Göteborg, men efter att vinterkräksjukan, skadade tassar, tidsbrist, nattarbete och andra måsten sagt sitt så var det bara jag och Torun kvar i morse, och så ändrade vi helt enkelt planeringen och jag åkte hem till Torun och så tillbringade vi dagen i hennes skog med hundar och fika.

Torun hade varit gullig att gå ut ett spår till mej och Narni, ca 500meter och 4 pryttlar. Påsläppet var lagt i L-form utefter en liten skogsväg så allt var förberett för att Fröken Bakspår skulle få sig en liten tankeställare. Påsläppsrutan låg i ett litet öppet område med lite utspridda hjort och älgbajsar och en gubbe med hund hade gått precis brevid.

Narni cyklade runt i rutan en stund, tog bakspåret ut till vägen, jag släppte på igen och hon cyklade runt litet till och käkade bajs. Jag såg Toruns fotspår tydligt i snön som låg kvar, så jag tog tillfället i akt att säga till henne på skarpen och kunde sen visa henne på spåret. Okej, matte sa hon och trillade iväg på spåret. Efter bara 20 meter låg första prylen och det blev precis så bra som det bara kan! Vi lekte som dårar en stund och sen tuffade hon vidare med fin fart och målmedveten. Lite väl hetsig men jag lät henne hålla rätt högt tempo. Fixade vinklar och böjar helt okej. Nästa föremål var en träpinne i ljung, inga problem. Sen kom vi ner i en sänka där Narni fick korn på vilt, men som tur var ju Torun med bakom och visade var spåret gick. Jag och Narni pratade om rådjuren, och sedan skärpte hon till sig och tog upp spåret. Efter 10 talet meter låg det en pinne, precis perfekt! Lekte som en tok och belönade med köttbullar och kyckling. Sen kom en övergång över väg (där mannen med hunden passerat), Narni stannade upp en millisekund men valde sen att fortsätta spårandet. Kanon. Fint tempo ända till slutet som hon tog utan betänkligheter och så kampade vi loss ordentligt där med.

Sammantaget så kan man säga att det finns massor av viltintresse kvar att jobba på, men idag kunde hon skärpa till sig och byta motivation och tuffa vidare på spåret, så det är en stor skillnad! Gubben och hunden sket hon i, så där väger spåret över markant.

Skall lägga massor av små kuliga spår i lagom viltrika marker så kanske det försvinner av sig själv, vem vet..

Efter detta gick vi till en annan ände av skogen och körde uppletande. Båda hundarna gick kanonfint! Skitbra träning och härligt väder. Precis den batteriladdningen jag behövde efter den senaste tidens hets och press.

Nu laddar jag om för kvällens äventyr. Svärmor, svärfar och svägerskan kommer för att gratulera Anders. Så om vi trodde att det gick att fly undan dom eviga kaffekalasen genom att åka och gömma oss i Sälen, så sket det sig... Fram med dammsugarn igen, ladda diskmaskinen och iväg till affärn. Och se glad ut :-)). Det är sååååååååååååå kul med kalas. Kaffe och Kalorier. Jippeeee. Fast jag tänker ha på mej jeans och tröja. Där går gränsen.

Hejsvejs // Carina & Narni som är härligt nöjda efter dagen

1 kommentar:

Yvonne o Vilja sa...

Vi röstar på kjol och high heels! Haha

Låter som om ni haft en toppenträning idag!
Precis vad jag hade planerat men lite senare... Nu är klockan senare och har väl sådär med lust att gå ut... Även om det är fint väder!
Var hittar jag den?

Kul att det gick så bra i spåret!
Bli nog bra med en liten krysslapp på den med (hehe)

Tjing!