söndag 2 augusti 2009

En stilla kväll vid skogssjön

Sitter här vid Skogssjön i Mjölby under markisen och känner mej rätt nöjd med dagen.

Jag och Narni kom med på reservplats på Spinoys/kogaråsens korning här på Mjölby BK idag, och efter en härlig avkopplande semester så vaknade jag med rätt ont i magen och var väldans nära att hoppa av. Ja, ni som följer bloggen vet ju att min lilla schizofrena Narnihund har två personligheter och man vet aldrig när det är skiftbyte i den lilla söta hundens näpna huvve.
Ville inte berätta för nån att vi skulle vara med ifall vi bestämde oss för att fega ur..

Men mina farhågor kom på skam, och hon gjorde en hygglig korning med 347p efter förutsättningarna.

Vi hade säkert kunnat träna till oss bättre betyg på 5 o 40 metersleken, men det har inte blivit av att träna med nån främmande karl på långt håll, så vi fick visa upp det vi hade med oss. I mitt protokoll gick vi miste om kanske 50 talet poäng på lekbitarna om vi hade tränat ordentligt, fy på mej... Det andra är ju sånt som man inte kan påverka...

Även vid släden fick vi nog en hel drös med avdrag, dels på grund av att själva släden var skitläskig, skramlade och skuttade framåt i långa skutt, men det gjorde inte saken bättre att Narni i tumultet missade att jag gick fram halva avståndet vid avreaktionen och trodde jag gått upp i rök. Efter lite panikslaget matteletande i gruppen fick jag ropa så att hon fick syn på mig... Lite avreaktionsbekymmer fick hon där och nån båge, kanske hade hon fått det ändå, vem vet.
Annars var hon nämligen jättefin på avreaktionen på det andra, dumpe och skrammel och figurraden, inga tråkiga minnesbilder.

Samarbete
Föremål-Förare: 5, kommer snabbt tillbaka för fortsatt lek
Föremål-TL: 1, Leker ej (Narni sprang till mig och uppmanade mej hela tiden och nollade TLs försök i bakgrunden)

Gripa Ta tag 5 meter: 3, Tuggar eller byter tag upprepade gånger

Hålla 40 meter: 1, Håller ej / Kliver ur under passivitet och återgår ej inom tidsramen (Narni är framme leker, släpper i passivitet och springer till mej men springer tillbaka och leker - utanför tidsramen)

Förföljande Trasan: 4, Startar tveksamt eller håller låg fart. kan öka farten, fullföljer

Gripande: 3, griper tveksamt eller med tidsfördröjning (mitt i allt detta får hon syn på släden och springer mot den och jag får ropa in henne)

Uthållighet: 3, jobbar i 30 sek (kör större och större cirklar i sökbeteende, och kommer för långt ifrån och annan vittring/prylar att undersöka)

Social självsäkerhet: 3, socialt osäker i flera situationer

Social nyfikenhet: 4, Besvarar när figurant bjuder

Socialt samspel: 2, svarar svagt på lek och lekinviter - kan avbryta (stel och rätt tråkig Afigge)

Handlingsförmåga: 2, Försöker endast kortvarigt eller med liten aktivietet lösa uppgifter i de flesta situationer

Anpassninsförmåga: 3, Anpassar intensitet - men med tidsfördröjning

Koncentration: 3, Anpassar intensitet - men med tidsfördröjning

Avreaktion: 4, Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer

Minnesbilder: 3, Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden

Rädsla: 3, står emot, pendlar, intensitetssänkning, undanmanöver

Aggressivitet: 3, Visar ingen aggression/kortvariga aggressionsyttringar

Nyfikenhet: 3, Går fram med hjälp

Skott: 5, Ingen reaktion.

Jag och Narni är iallfall väldigt glada över dagens prov, och nu har vi fått ett litet arbetsunderlag till fortsatt träning. Kompletterat med ny utredning hos ny veterinär så kanske det kan finnas lite hopp om framtiden :-))

Hejsvejs // Carina & Narni

6 kommentarer:

Ulle sa...

Låter underbart!!! DU är verkligen väl förunnad att få sitta och njuta av semester. :)

Tycker det låter som att både du och Narnia gjorde ett bra jobb idag.

Kram till er alla!

Linda sa...

Sitt och njut över din lilla vovva! Vilka hundar vi har fläppande till trots :D Jag är sååå glad att det bor en liten Dartunge hos dig!

Kraaaam

Anonym sa...

Grattis till gk MT. Kul att ni äntligen fick till det! Gjorde ni exteriör också?

A & MM.

Anonym sa...

Bra att du är RÄTT nöjd. Helt nöjd vore väl lite olikt dig ;)
Ska Narni utredas mer? Hjälpte inte en hästkur med penicillin?

Må så gott i alla fall, och grattis till MT.
Gunilla

Kerstin och Gouda sa...

Grattis till gk MT!

Erica sa...

Stort grattis till godkänd MT! Vad roligt att ha gjort det! =)

kramkram erica