tisdag 12 juni 2007

Läger inspiration!

I helgen var det Tävlingsteamets årliga lägerhelg i Bengtsfors!
Tänk vilken kick man kan få av att åka på träningsläger, i 30 gradig värme i solen på en svettig apellplan!

Jag och Eva anlände vid 17 tiden till Laxsjöns Camping där vi bodde i små stugor om 4 bäddar. Vi började med att gå och kika på sjön och hundarna fick ta sig ett dopp. Det var så varmt så man blev änna badsugen! Vid 19 tiden var det välkomstmiddag, i resturangen på campingen. Därefter körde vi presenationer och målsättningar ute i det fria på kvällen, vi delade in oss i grupper efter träningsönskemål. "Framåtsändande", "Rutan" och "Motivation" inför lördagen. Och sedan åkte allehanda medhavda drycker fram. Vissa kroknade tidigt, medan andra hördes skrattande ända till gryningen ;-)).

På lördagen började platsliggandet 08:45. Därefter började "Framåtsändande" och vi körde targetträning på gruppen, saktagående, och skiften mellan galopp och skritt. Vi fick även lite andra bra träningstips av olika slag. Jag och Narni började med targetträningen, och fick byta lite belöningar, så att hon skulle springa till targeten, få klick och därefter kampa med mej. Och jag skulle släppa loss mycket mycket mer! Jag blir alltid stel som en pinne när nån tittar på mej, så det var väl kanske inte riktigt "som vanligt", men visst kan jag hotta till det ännu mera!! Och speciellt våga belöna targeten långt bort med idiot-kamp och glada tillrop utan att röra mej framåt! På lunchen tog vi ett härligt dopp i Laxsjön, och därefter tillbaka till Bengtsfors BK.
Efter att "vår tid" var över för dagen så körde vi uppletande, rutan, fritt följ, apportering och lite annat kul resten av dagen.

Kvällen bjöd på femkamp som Erica, Anna och Yvonne fixat med BERÖM! Kanonroliga och tokiga lekar! Vi i Framåtsändandet kämpade som små blå, men segrare blev "Rutan" och det var dom väl värda! Snacka om Tävlingsmänniskor! Alla tog det på blodigt allvar och spottade råtta, dragkampade, ljög och fuskade som dom värsta! Nåja, alla belönades med priser och t-shirt, så det gjorde inget att vi inte vann (hmffppp xxxx ;-))

Söndagen började vi bakvänt i turordningen, och vår grupp körde medan vi väntade på vår tur Rutan, postionsträningar, target i gruppen, och lite annat. När det var min tur så bestämde jag mej för att LKL 1 med kommentarer från Malin var en bra grej. Narni var låg och lite trög, vilket hon brukar bli när jag inte är mej själv... Receptet var helt enkelt att hotta till förstärkarna ännu lite till, köra chock-belöning lite mer strukturerat än jag gjort tidigare, och ofta ofta chock belöna precis efter uppställningen på tävlingsmässigt vis. Sedan chockbelöna efter inkallningen. Därefter kanske några starter, och därefter variera när chockbelnöingen kommer och ibland komemr den till ohc med efter passet. Ungefär 3-4 veckor innan tävling kör man helt tävlingsmässigt utan belöning för att se vad man behöver fila på till tävlingen, och därefter köra allehanda chockbelöningar i variation.

Det kändes precis hur bra som helst allt Malin sa! Det var precis den här lilla pusselbiten jag och Narni behövde!!! Jag har gått och värkt länge på om man skall träna lägsta nivå och acceptera ett sämre utförande eller träna motivation och "lura" hunden i tävlingssituationen...

Nu fick jag ett recept på det hela som jag känner ända in i märgen att det funkar. Inte för att jag inte har hört det förut att man skall variera belöning på träningspassen, det har jag ju gjort, utan det är ju storleken på belöningen det handlar om!!! Hunden skall vara så taggad så den går på klorna!! På gränsen till att tjuva! Då håller den för flera moment i följd, och tillslut så blir momenten självbelönande!! Tack Malin!! Och så herrans skönt att få bekräftelse på det som jag faktisk har tränat till och från, men att man blir smittad varje gång av folket på denna sidan Sverige att träna tråkigt och stereotypt! Och så är man tillbaka i tråkig-fällan... Jag måste lära mej att inte höra på "experter" !!

Och sen så sa Malin några kommentarer om mej som hundtränare, kunskaper och "hundkänslan i fingrarna" som jag har stoppat in i min lilla minnes ask närmast hjärtat och skall spara till dom där tillfällena man tappar sugen... Jag blir alldeles varm när jag tänker på hennes varma ord!!

Efter vår grupp var klar, åkte vi hem över och var hemma vid 18 tiden. Skönt att vara hemma och himla skönt att ha varit borta! Fniss!

Sen fick jag det tråkiga beskedet att jag inte får plats på 2xK lägret i år. Det var fullbokat av Kogaråsen och Karmanjakashundar.. Snyft... Blev riktigt ledsen en stund, men sen fick jag gaska upp mej och tänka att jag får mer tid på semestern till familjen och husvagnen... Och man kan träna mycket på campingarna, som oftast har skog och sånt runt sig... Får väl ha som mål att träna 2 spår i veckan, och chock-belöningar, så blir det nog bra!

Lägger in lite bilder i texten när jag hittar kameran!

Kramar Carina & Narni

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst hade vi det underbart!!! Mycket man fick med sig att använda sig av i träningen. (när man nu tränar) Hade ju bestämt mig för att träna igår, men som vanligt kom en massa annat emellan...samma idag... och imorgon är det skolavslutning på kvällen och på torsdag fest på Wiolas dagis... och på fredag är det tävling. Ok... bara att ta ut dem i trädgården och chockträna..

Vi kanske kan få till lite träningar över midsommar. :-)

Kramar i massor!!

Anonym sa...

Tjenis!!!

Herrejisses! Vilken helg ni haft!!
Asså, det där med chockbelöning låter inte dumt. Får du dela med dig av lite mer noggrant.

Vad söt hon e Narni!!
Goehund ju!!

Kram Susanne O Cia

Anonym sa...

Vad trist att ni inta fick plats på lägret! Har sett fram emot att få träffa "lilla" Narnia.
Hoppas att vi ses någon annan gång!

/Jennie, Gira & Orca