onsdag 27 juni 2007

Regnträning

Igår formligen öste regnet ner oavbrutet hela dan. Med lite vilja och fantasi kan man tolka det till utomordentligt bra träningsväder. Dels är man troligtvis helt själv både i skogen och på apellplan, dels så har man ju en fördel vid tävling dom dagar då vädret itne är så idealiskt och således inte behöver vakna med ont i magen bara för att det regnar på tävlingsdagen.

Erica och jag hade bestämt att vi skulle spåra och lade varsitt spår till varandra. Jag lade för Tilda bortemot "Ulles skog" och Erica lade för Narni i skogen bakom "Brevlådorna". He he he, det gäller att ha namn på skogsplättarna så man håller isär dom!
När vi hade klampat färdig i blötan så åkte vi till klubben för att träna med pigga och laddade hundar, och även Gunilla hade trotsat nederbörden och tränade rutor och fjärr så det skvatt (bokstavligen) om det hela.
Jag och Narni fick lite ruta-träning, ink med ställande, hopp-sitt och lite annat kul och sen var det dax att gå spår.

Spåret gick väldans bra till att börja med, sen fick Narni syn på ett rådjur och gick över till att leta rådjur med hög näsa. Efter lite diskussioner om vad det var vi gjorde i skogen och vad man inte gör i skogen, så fäste hon igen på spåret och kom igång igen och efter en stund var det riktigt tryck i linan. Till att börja med var hon lite störd av två gummistöveltrampande, plaskande och snubblande elefanter (jag och Erica) som envisades med att hänga efter i spåret, och även lite ryck i linan i den bitvis snåriga terrängen, men det gick över efter hand. Däremot har hon en tendens att till och från slå lite mycket i spåret, så det får vi träna mera på. Vi kom fram till att jag skall lägga egna, korta spår med många föremål ett tag för att få lite mera koncentration.. Plus att jag skall lägga henne efter varje föremål så att aktivitetsnivån sjunker, det märktes tydlig skillnad när jag gjorde detta.

Kontentan av det hela var en väldans bra träningskväll i ösregn med kanonmotivation både på lydnaden och i spåret, så det är vi görnöjda med! Trötta och blöta åkte vi hem och körde tvättmaskin och diskmaskin en stund innan Läckbergaren ropade på mej från sängkammarbordet.

Nu är fikapausen defenitivt jätteslut och mitt gröna te också. Åter till månadsrapporterna (bläk) och därmed basta!

Kram Carina & Narni

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad bra att ni motiverade er ut i regnet- det gjorde varken Azzie eller jag. Men vi var faktiskt ut på en riktigt långpromenad på midsommardagen i regn.
Funderar på att ta mig ut till klubben i morgon kväll. Ska nog se till att packa bilen i fall andan faller på när jag slutar jobba imorgon.