söndag 9 mars 2008

Lydnadsklass 3

Idag var det dax för mej och Narni att starta i Lydnadsklass 3. Målet var att ha roligt på plan, och att Narni skulle vara glad under programmet. Femmor på alla moment hade vi oxå tänkt.
Uppfyllde vi målet? Nja...

Efter en hel natts ösregn är det uppehåll när vi anländer till klubben.

Sittandet i grupp gick kanonfint. Betyg 10. På platsen blir jag väldigt snopen när jag rundar hörnet och ser att hon satt sig upp... för första gången på mycket länge... Att det är blött är inget ovanligt, det har vi tränat på.... Så betyg 5 blev det såklart.

Hade startnummer 4 och sist ut bland treorna.
Jag började med att försöka värma upp på grusplan och få bort pip-morr-gläfs som vi har i varje start. Hon lugnade sig betydligt och gick jättefint. När hunden före (Oska) äntrade plan gick vi och ställde oss vid ingången på plan.
Där nosade Narni av en händelse på en kompis ficka och fick ett sånt där urballar-spel som jag trodde vi hade lagt bakom oss!! (för ett år sedan fick Narni en överreaktion på Frontline och blev tillfälligt överkänslig mot sinnesintryck, från vilket kvarstår nån form av minnesbild vid vissa dofter, varav jag hittils kunnat identifiera fiskmås, lammkött, strättkatt och mink.)

Detta händer då alltså alldeles innan start! Så jävla typiskt. Går undan och försöker få Narni att släppa doften (som visade sig senare vara älgkött), men hon vill inte släppa fullt ut utan sätter igång och nosar i gruset. Det börjar regna och mitt humör och självförtroende sjunker som en gråsten.... Går in på plan (läs lervälling) för att komma undan gruset, men känner att Narni inte är med (kanske skulle jag ha vänt och åkt hem?).

Detta visar ju sig såklart i fria följet, reaplanet är som bortblåst och istället går hon 10 cm för långt bak och jag får peppa henne framåt... Min nervositet försvinner i ett slag och ersätts av en känsla av besvikelse och ilska på mej själv för att jag inte planerat min start bättre, utan blev stående så hon fick en chans att nosa på den där fickan... Jag skulle ju gå in i min BUBBLA!! Snacka om idiotiskt. Det slutade i allafall med betyg 7.

Sättande under gång går rätt okej, lite sent sättande. Betyg 9.
Inkallningen. Där sätter hon sig upp medan jag går ifrån. Resten helt okej, men starten kostar... Betyg 6,5
Rutan. Kanonfint med dålig avslut där hon kommer upp på fel sida vid inkallningen! Betyg 9.
Hopp-apport. Betyg 9, sätter sig lite slarvigt.
Metall. 8,5. Sätter sig slarvigt.
Vittringsapporten. Här lyfter hon 3 pinnar, men kommer in med den rätta. Betyg 0.
Fjärren. Utför skiftena väldigt fint, förutom ett skifte där hon skakar sig (ösregn). Betyg 6,5.

Sammanlagt fick vi ihop 217p, och det är ju helt okej med tanke på nolla på vittringen och femma på platsen... Jag är nöjd med vår start som sådan förutom min egen insats vid uppvärmingen... Däremot vet jag inte hur jag skulle gjort annorlunda idag. Den där fläpp-varianten kom som en blixt från klar himmel och jag var helt oförberedd. Och jag gillar inte överraskningar.

Missarna vi gjorde idag i regnet är bara träna vidare på, vi är ju uppenbarligen inte helt klara med alla moment, iallfall i ösregn... ligg kvar vid inkallning (i lera), avslutet på rutan, ingången på apporterna, vittringsprovet och skakningen på fjärren (i regnet), sättande på platsen (i blötan) är nog bara tillfälligt, men måste befästas bättre uppenbarligen...

Känslan av dagens tävling hänger däremot kvar som dålig smak i munnen. Inte programmet, utan att hon kroknade vid älgdoften... Jag skiter väl i tävlingen som sådan, utan det är det okontrollerbara i att bli rädd för en doft som jag inte ens vet vilken!
Och vad är oddsen för att det skulle hända precis innan jag gick in på plan?

Jag hade ändå inte förväntat nåt förstapris idag, speciellt inte i regn och med en kanonförkylning... Jag har satt målet på att genomföra minst 5 treor under året oavsett uppflyttningspoäng, tror det kan vara ett bra mål för att kunna få lite tävlings-vana tillsammans jag och Narni... Dessutom är ju bruksklasserna vårt huvudmål, och om vi nu lyckas komma med på nån lägreklass...

Hejsvejs // Carina & Narni

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ni e grymmebra ändå!

Du kommer att fixa det där med första priset under året, det är jag helt övertygad om!

Tack för det braiga skrivandet, det känns nästan som jag såg er i verkligheten. Jättekul att du uppdaterade så man har något trevlig att läsa så här en söndagskväll...

Krya nu på dig och snart är ni krigsstigen mot både "spel" o dofter skall du se.

Kram på er!

Anonym sa...

skit det där med älgköttet tänk på näst gg att alldrig få någon för nära bara, men du ni fixade ju det bra tänk då på en annan som inte kom upp till mitt ställda mål för dagen men vi var ju bara där för att träna o då är det bara att se fram mot kommande bravader, tänk vad unga våra hundar är och att det är inte förän dom är fyra års åldern som dom skall vara så bra som vi tycks tro att dom kan vara idag, nä nu kör vi hårt mot framtiden o sansar oss i vår prestationsångest ä har vi det igentligen nä tror inte det :-)))))

Anonym sa...

Var inte missnöjd med tävlingen , det finn ALLTID något som är bra. Ni gjorde ju jättebra i från er, tycker att du gör det bra som tävlar i regn & lervälling. Nyfiken fråga? Gick Eva barfota?:)
Har tävlat en gång idjupsnö på AfBv mellannorllands årsmöte. Det var inte så lätta att plumsa runt på fria följet ska du tro & apportbocken försvann i snön & så fick vi avdrag på att Tino inte hittade den på en gång utan han fick göra ett uppletande.Shit happens.

Hare jättebra

/Annica