torsdag 27 september 2007

Hmmm

Tänk att ibland blir det inte som man tänkt sig alls..

I morse sätter jag mej i bilen glad och nöjd för att åka till Naprapaten. Upptäcker att det är dax att tanka, så sätter kursen på Statoil i Kållekärr. När jag kommer i höjd med Säby så tänds det en konstig gul liten lampa på instrumentpanelen. Jaha. Fortsätter ändå till Kållekärr där jag letar upp instruktionsboken. Symbolen heter "felindikator" och boken förklarar att det är något fel på motorns styrsystem, att bilen inte behöver bogseras till verkstan, utan det går bra att köra direkt till verkstan bara man inte anstränger motorn och inte kör över 70km/h. Jaha?

Där rök den förmiddagen. Ringde först Naprapaten för att avboka tiden, sen letade reda på bilverkstadens nummer. Som tur var kunde dom ta emot bilen idag, men dom behövde ha den några timmar. Alltså bara att åka till Kungälv och lämna bilen. Via gamla vägen eftersom 70km var maxgräns. Väl där så är det ju lika bra att åtgärda lackskadan i dörren också på samma gång. Skriver in bilen och packar ur lite prylar som jag behöver (dock fick jag lämna träningsväskan, skit och pannkaka).

Då ringer min bror som hört talas om mitt lilla äventyr och påminner om att vi har garanti på bilen. Hm, det var ju inte så tokigt! Känns genast lite lättare.
In igen på verkstan... Kanske måste jag köra den till Uddevalla för att Hedins Bil skall ta gula-lamp-historien på garantin? På Hedins Bil är det upptaget på telefon... Nåväl, jag kan ju inte stå på en gräsplätt med en hund och en massa väskor, bara att åka hem och ta tag i detta per telefon..

Som tur var hade mor min tid att komma och hämta mej med den lilla pickuppen, så vi knödde ihop oss i den med diverse prylar och en hund.

Så, nu har jag ingen bil, och inget besked om verkstan i Kungälv får lov att koppla in sina sladdar för att kolla vad gula lampan vill... Garanterat ingen bil över helgen. Blä.
Och inga träningsprylar. Och Emma som skall ha fest på Röavallen med en kompis i morrn... Och jag som skall handla till festen ikväll... Och judoträning på söndag. Arbetsdag på klubben på lördag.

Kanske får jag låna den lilla vita pickuppen av bror min... Fast det är bara två säten, barnen får väl cykla bakom ( he he he)...

Ja, ja, det löser sig på nåt sätt. Det gör det ju alltid.

Hopp o hej // Carina

(fick precis besked från min käre make i Malmö, som fick ta över detta ärende (tur att man har gammal hederlig könsfördelning hemma, bilen ligger på hans ansvar... ) om att bilen får lov att stå kvar i Kungälv, där dom skall kolla upp vad som är fel, och sen lämna offert till Uddevalla, och sen avgörs det vem som skall laga vad, om det dyrt eller inte... )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stackare!!! Bilar är jättebra när de fungerar... men när de krånglar så hm...

Jag är hemma med Wiola imorgon också. Säg bara till om du behöver skjuts någonstans. Eller om du vill låna bilen.

Kramar
Ulle

Anonym sa...

Ja krånglande bilar är ett kapitel för sig. Men säg till om du behöver hjälp. under helgen. Ska inte göra nåt särskilt ;-)