söndag 30 september 2007

Emma 10 år


Idag fyller Emma 10 år!



Tiden går fort... tänk att det gick så fort.

I fredags hade hon och en kompis 20års fest tillsammans på Röavallen. Det var en lyckad tillställning, med lekar, god mat godis, chips och glass i stora lass. En hel bärkasse med fina presenter blev det också, och två mycket nöjda 10åriga damer.

Idag är det tjocka släktens tur, och det blir lite mindre avancerat med kaffe och tårta. Morgonpresenterna bestod av olika ridprylar, borstar, hovkrats, ridspö och handskar. I eftermiddag anländer den "riktiga" 10årspresenten, en ny cykel. Håller tummarna för att den skall få godkänt! Man vet aldrig...

I går var det arbetsdag på TJBK och vi trotsade regnet och röjde i uppletanderutan och gjorde den väldigt fin! Jag och Erica var på plats kl 9 på morgonen så vi hann med framåtsändande träning och rutan, både innan och efter arbetet, och inemellan blev det lite uppletande eftersom vi ju måste provköra "nya" rutan, när den ändå var vallad och klar!

När alla åkt hem gick jag och Erica ut spår till varandra och därefter tränade vi en stund till. Jag fick lite att fundera på på framåtsändandet... Tänkte använda den "vanliga" modellen med att dela i 3 delar. Framåt - galopp till gruppen. Sakta - skritt ut till punkt. Inkallning med mej gående emot. Så långt så bra, om det inte var för det femomenet att Narni inte kan ha lina på sig. Hon går i sidled och blir skev i kroppen så fort linan/kopplet är på. Och jag blir så herrans förbannad när linhelvetet strular! Och sakta gåendet i vanligt koppel blir ju inte samma sak på långt håll när jag inte kan påverka.

Nä. Stopp o belägg. Återgick på prov till min gamla variant jag hade på Glimmer där man helt enkelt kör in sträckan först, så att hunden blir rak. Ibland bryter man av och belönar med boll på punkten innan gruppen. Men aldrig boll på "andra sidan" gruppen, utan bara förväntan på att få stanna. Först en rak inkallning genom gruppen. Eventuellt ett rakt fotgående också genom gruppen om hon är för het. I varje ände (75meter) har jag en belöningspunkt (skål) där belöningen hamnar först när jag kommer dit. Så även om hon rinner iväg så blir det inget förrän jag har stannat henne och sedan kommer fram och lägger dit godisen och säger slut. Sakta får jag träna i koppel vid sidan av. Nå, vi provar denna modellen ett tag och så får vi se vart vi landar.

Spåret som Erica hade lagt till Narni var SUVERÄNT. Vi gick som sagt åt varandra, och som bekant är spårmarken på Tjörn lite svår ibland. Vi skrämde upp varandra båda två med att berätta hur hemskespåren gick lite innan vi gick dom (jag ramlade två gånger i Tildas spår), så jag tror att vi båda två blev paffa hur bra hundarna löste alla klurigheter med stup, rotvältor, övergångar, gärdsgårdar, vinklar och risbuskar utan att blinka! Dom var helt enkelt skitbra båda hundarna igår och jag blev riktigt överraskad hur bra Narni gick! Hon är ju bara 18 månader, men löste allt skitbra och helt själv. Vid ett tillfälle gick spåret längs en bergskam och Narni kom ifrån det. Gjorde en ringning och kom på spåret själv, och efter 10 meter låg en tennisboll, så himla bra tajmad! Man riktigt såg hur glad hon blev! Skithäftigt!

Nä, nu är det dammsugarn som gäller så jag hinner klart till gästerna kommer!

Kram // Carina & Narni

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hipp hipp hurra för Emma idag!!!

Tänk att jag minns dagen du föddes som igår... kommer ihåg när jag ringde och din mormor sa att Nej, Carina är inte hemma. Hon har fött en dotter idag!!! :-)

Många kramar från oss!!

Anonym sa...

Grattis till Emma i efterskott!
Kan meddela att jag har min bil hemma igen!!!! *vågen* Ett litet relä av något slag som hängde ihop med bränslepumpen. Därför fick bilen "hicka" och stannade när soppan tog slut liksom...
Blev skitglad när Kjell hämtade mig på jobbet idag - med MIN bil!!! Hur går det med ditt "bilvirus"?

Anonym sa...

Tack för fiskarna. Hunden har återigen blivit "inte till salu". Har kommit på allt bra hon gjorde samt att jag blev nog påverkad negativt av domarnas genomgång av spåren. Men nu blir det nya tag som bland annat innebär att jag ska försöka hitta ett boende på tjörn. Minst 2 rum och kök. Så du kan väl hålla öron och ögon öppna.
Varför inte ett litet trevligt gårdshus nånstans?

Anonym sa...

Tack för hälsningen i bloggen!!
Ni tränar på som bara den, ser jag. Visst är det roligt med spåren när man ser hur de jobbar för att lösa problemen som uppstår. Häftigt!
Ha det så bra och gratta Emma i efterskott. 10 nu börjar de bli stora.
Kramar från oss, Ganto och Åsa