fredag 20 april 2007

Veckan...

Har haft en riktigt skitvecka... På måndag morgon var allt okej och jag cyklade med barnen (och Narnia) till skolan och därefter till jobbet. Väl på plats vid datorn och sysslorna så började jag att känna mej snurrig och trött. Efter att allt jag gjorde bara blev fel, insåg jag att det var läge att åka hem. Fick sjuts hem och sov i 3 timmar. Vaknade men var fortfarande yr och hade några streck feber... Har 36,3-36,5 i normala fall, och nu låg tempen på 37,3-37,4, alltså inte mycket feber, men tillräckligt för att slå omkull benen på mej... Om man har normaltemp på 37 så hade det ju varit ca 38... Drar slutsatsen att det är magsjuka jag har fått. Men det blir liksom aldrig någon magsjuka utan bara yrsel, illamående och feber. Och så går dagarna, måndag, tisdag, onsdag och torsdag... Min bror tjatar alltid på mej om min nacke om att den är helt stel och måste ses över, och jag bestämmer mej för att åka till kiropraktorn.

Som tur är hade han tid för mej... Det blev lite ojjande över min högra sida, både nacke och axlar och ut i armarna och ner i ryggen... Flera muskelinflammationer hittade han, men speciellt i nacken där det är jättehårt och svullet (och skitont!) och han härörde både temphöjning och yrsel till den inflammationen eftersom den trycker både på balansnerven och blodtillförsel till huvet... När han körde med nån ljudvågsapparat så trodde jag att världen vände sig upp och nerpå och det var närapå att jag halkade av britsen... Tur att han hade handtag på den som man kunde hålla i... Han vågade inte ta så mycket, utan var väldigt försiktig och vill ha tillbaka mej om en vecka istället. Fick förmaningar om att inte sitta med huvet åt höger, och försöka ta bort alla höger-vridningar i vardagen... Skall äta Ipren hela veckan och smörja med Zon tre gånger om dagen.

Efter behandlingen snurrar det ännu värre och jag får sitta där en stund så att han har koll på mej. Känner fortfarande yrsel och illamående....

Kommer hem och upptäcker att hela mitt liv är högervridet!! Datorn hemma står snett åt höger, så jag måste vrida huvudet. Telefonen och räkneapparaten står såklart på höger sida på jobbet, och brorsan skakar på huvet och säger att "där ser du" och menar på att jag sitter med luren klämd mellan axeln och huvet medan jag jobbar och pratar i telefon... Jobbstolen visar sig vara katstrof, bara att kasta... (snålhet och vishet ni vet)... Osv osv osv... Dessutom måste jag jobba eftersom jag skulle haft inne 3 kvartalsrapporter i måndags!!! Det sket ju sej även om jag försökte jobba hemifrån... Och så här i efterhand så är det ju helt absurt... Jag vilar - känner mej bättre - går till datorn (den högervridna hemdatorn) - kopplar upp mej och jobbar tills jag mår illa och det snurrar i huvet - går och lägger mej - känner mej bättre - och går och sätter mej och jobbar ( jobba hemifrån = titta åt höger konstant med axlarna högt och dålig stol)... Knäppt va!

Idag är det fredag och jag mår fortfarande illa... Kan det verkligen vara bara nacken, eller är det även magkatarr? Har knaprat Novalucol till och från utan effekt. Tog en Zantac i eftermiddags.

Åkte till träningen efter att ha lämnat barnen hos sina kompisar, Emma skulle på 40års kalas på Röavallen (4 x 10 år) och Anton ville sova över hos kusinen. Väl framme fick jag luta mej mot bilen länge innan jag fick ordning på torpet. Och humöret är inte det bästa... Skulle stannat hemma såklart... (Ni som träffade mej idag vet vad jag menar...) Fick lite flashbacks från förr och kom ihåg att Losec gjorde susen en annan gång med liknande illamående... Sagt och gjort, apotektet nästa. Tyvärr tog jag ju Zantacen vid 3 tiden, så jag kan inte ta Losec förrän i morrn... Blä....

Och efter att ha skrivit den här texten i omgångar a 3 timmar, så är det ju klart att mycket av belastningsskadorna kommer ifrån detta skrivbordet, tangentbord, felvinklad dator och stol... Och hur smart är det då... att jobba hela dagen framför datorn, och grejja sedan framför datorn i några timmar varje kväll med allehanda grejs som man håller på med...
Nä, mera ut och röra på mej... Så om det blir tyst ett tag, så vet ni att jag försöker hålla mej borta från burken på fritiden, och få inte panik om jag inte svarar på mail på stört... Skicka SMS om det kniper...

Kram o hej
Carina

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dags att vara rädd om dig själv!!!! Inget är viktigare än din hälsa!
Kram
Ann-Marie

Axeva sa...

Kram på dig - vi tycker om dig och du har en fantastisk hund!

Anonym sa...

Kram, kram, kram!

Hoppas du mår bättre nu. Du måste vara rädd om dig. Du vet att det bara är att säga till om du behöver hjälp med något... jag kommer på stört. Om det så är tvätthögar eller passa barnen. :-)

Många kramar från hela famlijen Magnusson!

Anonym sa...

Aj, aj Carina dags att ta det lite lungt. Vet du hur man stavar till LUGNT????
Du är en strukturerad person det gäller "bara" att du lever som du lär. Plättlätt?!?!?!
Hur du har det på jobbet kan vi inte påverka men när det gäller klubben så är det ju mycket av det tidigare åtagnade som du haft som är lagt på andra personer.
Jag önskar inget annat än att du ska vara den stora tillgång för klubben som du är, om du slipper pressas av massa måsten som är av praktiska skäl.
Samtidigt ska det ju vara givande för din del också, som att ha kurs (säkert samma som att utbilda AL-instruktörer) Mycket jobb men det ger en hel del tillbaks.
Sköt om dig.
Kram Gunilla