lördag 13 september 2008

Lördag

Ja, hur gick det nu i Lysekil kan man undra...
Hm.... Hm...

Nja, inte riktigt som jag tänkt mig om jag skall vara ärlig... Fyra nollor!!

Sittande i grupp - betyg 0. Narni börjar nosa och snöar in på en fläck, sjunker sakta mot marken (ja ni ser det framför er, va?) och lägger sig ner och fortsätter nosa i lugn och ro.

Platsliggande - betyg 8. Orolig. Lena som var TS berättade att Narni legat och vädrat hela tiden och varit allmänt orolig.

Fritt följ vid sidan - betyg 0. Först missuppfattar Narni vad vi skall göra. Tävlingsledaren kommer fram och ger mej pinnen, men Narni tror nog att vi skall göra nån kul övning med honom, och blir sittande och glor på honom, och liksom väntar på "marsch"kommando... (???), efter lite dk och andra hjälper så kommer vi iväg, men samspelet är totalt bortblåst. Narni går i sin egen lilla värld och jag bryter momentet efter att jag helt enkelt blev tvungen att säga till henne på skarpen, varpå hon kör sitt "gruffar du på mej så gruffar jag tillbaka", gör en lekinvit och går igång i social kamp. (ja, ni som har sett det vet precis hur det ser ut). Jag bryter således och ber dom ta nästa moment.

Sättande under gång - betyg 0. Narni är fortfarande lite stött för att jag blev arg och missuppfattar mej. Ställer sig dock klockrent...

Inkallning - betyg 6. Ligger och nosar när jag lämnar. Tar en aning lång tid på sig att stanna.

Rutan - betyg 8,5. Skicket går bra, men när Narni kommer fram till sågspånssträngen som är typ 20 cm bred och utlagd 5 minuter innan vi gick in, så undrar hon vad i hela friden som hänt i rutan. Stannar dock, men behöver två ligg kommandon. På inkallnignen kommer hon upp på fel sida (den sidan som är mot rutan). Gruffar dessutom på mej när hon inser att hon är på fel sida, ungefär som att hon säger "JA! Jag vet! Skäll på dej själv" eller nåt i den stilen.

Hopp o apport - 9. Den gjorde hon klockrent. Domaren skriver "omtag", men det måste jag ha missat. Men sånt är livet.

Metallen - Betyg 10. Väldigt snyggt om man får säga det själv :-)

Vittringen - Betyg 0. Gräset var 20 cm högt. Narni smakar på flera pinnar, innan hon väljer rätt.

Fjärren - Betyg 8,5. Utför alla skiftena jättefint. Avdraget för att hon flyttat sig framåt 20 cm... lite hårt tyckte jag, men eftersom jag satte henne lite framför sågspånet (för jag ville inte att hon skulle nosa och hålla på) så får jag nog skylla mej själv. Domarn trodde nog att hon flyttat sig väldigt långt...

Vad har vi då lärt oss idag...?
Ja, helt enkelt att man kan inte träna på alla situationer.... Tävlingsledaren lade ut sågspånet 1 minut innan vi gick in på plan... Sågspånet flöt i rikliga mängder överallt och luktade säkert väldigt spännande. Någon hade dessutom troligen rastat sin hund på plan. Många hundar betedde sig väldigt likartat... Gräset var väldigt högt, deras gräsklippare hade havererat.
Sen måste jag skärpa till mej och sluta vara så jävla nervös!!!!! Och så måste jag ha MASSOR av tävlingsträning... Den hunden jag hade med mej in på plan idag, var helt annorlunda från vanligt... Betedde sig väldigt knepigt, men med lite analysering på vägen hem i bilen, så måste det ha varit nån doft av nåt slag. Kanske kom sågspånet från ett ridhus?
Skyll på det du, hör jag mej själv tänka... Hm... Nåväl, vad göra då? Tävlingsträning. På andra klubbar. Typ.

Martin var oxå och tävlade med sin Astor i ettan. Fru och dotter var med som hejjaklack, och efter tävlignen fick vi en liten intressant biltjuvsövning eftersom stackars lilla Linnea låst in nycklarna i bilen med hundar och allt... Efter diverse inbrottsförsök lyckas Martin med diverse tillhyggen, med överläggning med bärgarn per telefon, och som den värste biltjuv få upp dörren! Stor suck av lättnad!

Väl hemma har jag roat mej med att plocka iordning i kaoset (igen!!!) och byta sängkläder. Tänkte även dammsuga och tvätta golven medan Anders och barnen är på cirkus, men shit vad det sket sig. Dammsugarn har dragit sin sista suck!!! Fick gå ut i trädgården och grejja istället, och ladda för morgondagen. Då är det HKL i Vänersborg som gäller... Nerverna är helt bortkopplade efter dagens magplask, och det är rätt så skönt... Troligen drar reaplanet rakt in i spårupptaget och flaxar runt där tills att vi blir påvisade påsläppspunkten, och sen kan vi ju slappna av i morrn oxå... Skulle vara roligt att få starta i uppletet dock. Har ju aldrig kört det på "riktig" tävling!!

Hejsvejs // Carina

1 kommentar:

Yvonne o Vilja sa...

Åh, det där var ju ingen höjdare... men då får jag sällskap i Färgelanda... ;) hehe.

Men..

GRATTIS till Godkänd i Högre Spår! Inte illa! Och med dessutom 9,5 på ert "första" upplet! Grymt!
Nästa gång när det -frbnde- framåt blir som det skulle så sitter det där! :D :D :D
Kramar till er!