fredag 5 september 2008

Mer träningsnack

Hej hej!

Idag blev jag sittande på jobbet till klockan 4... Skulle gå hem 12 och städa hemma och grejja och vara duktig, sen slinka iväg och träna hade jag tänkt mig. Ett möte tog hela dagen, och sen satt jag med en liten hög "kaninteväntagrejjer" att beta av innan helgen.

Men idag var det nog meningen ändå att jag skulle få träna lite, för båda barnen gick med kompisar hem och skulle inte vara hemma förrän 18 och Anders hade lovat att handla. Städningen utgick alltså ur prio-listan och hundträning fick hoppa tillbaka, bra va?

Först lade jag ett "serpentin-spår" till Narni för att träna upptag. 4 upptag varannat höger och varannat vänster. Svampplockare i alla ändar! Hoppas svampen snart är slut så man får ha skogen i fred... Sen svängde jag iväg till mina två spårläggartjejjer och hjälpte dom att få till slutet på spåret som blev lite klurigt. Dom är två helgoa tjejjer som tar sig an denna uppgift med hull och hår! Skitkul!!

Tillbaka till klubben och körde lite lydnad. Det gick verkligen kanonbra idag! Så himla kul att jag har fått mitt lilla reaplan tillbax... Nu tror jag att även matvägran börjar ge med sig. Spåret gick oxå rätt bra. Narni tog två av upptagen baklänges, första vände hon själv, andra envisades hon med att gå hela vägen tillbaka i serpentinen till förra föremålets lega innan hon vände. Kanske lärde hon sig nåt bra på det hela, för nästa upptag gjorde hon en snabb kontroll och gick sen på rätt håll.. kanske tillfällighet, vem vet.

Anmälde mej i ett modigt ögonblick till två högrespår. Häromdagen fick jag pm och stod som 2:e reserv... Puh! tänkte jag, jag ligger ju lite efter i planeringen kan man säga och har inget stabilt framåtsändande och ingen uthållighet i uppletandet... Brrrrrr. Och plats med skott utan förare? Det har vi gjort en enda gång.... Jisses. Bara för att göra det hela ännu mer jobbigt så hade jag ju dessutom anmält mej till en LKL 3 dagen innan... Undra vad jag tänkte på?
När man sitter där framför tävlingskalendern på internet så är man ju så himla kaxig och klickar hej vilt bland tävlingarna och anmäler sig... Sen när det närmar sig så sjunker modet i nivå med lilltån!

Idag fick jag då meddelande att 2 strukit sig och således skall vi tävla både 3an och högrespår nästa helg.... HU!

Men men, vi siktar inte på nåt sätt på nån uppflyttning i högrespåret, utan bara att ha startat och provat på är en början... Om vi tar oss igenom spåret utan bakspår och med några pinnar träff så är jag glad. Sen får det andra gå som det går.
Trean är ju rätt genomtränad, så om jag strular till det så är det på grund av mina nerver... Borde få betyg på det mesta, om vi är på samma planhalva. Underlättar om reaplanet är någorlunda uppvärmt, då gruffar det mindre har jag märkt.

I morrn tänkte jag ta tag i städningen, och försöka få till lite uppletande och framåtsändande. På söndag är det dax för bruksprovet vi har slitit med i evigheter känns det som... Hoppas på okej väder, och att det går bra för alla tävlande!

Hejsvejs // Carina

3 kommentarer:

Kerstin och Gouda sa...

Hej! det här med bakspår är en gåta, det finns väl ingen som vet varför hundarna går bakspår,visst det finns dom som påstår att spårtokiga hundar inte har hjärnan med sig vid påsläppet och visst kan det vara så,min terv som jag tälvade elitsppår med, var fullkommligt galen hon vrålade som en galning när jag selade på henne, jag fick mycket ofta höra utav dommarna innan påsläppet att hon kommer inte att komma ur rutan. När jag skickade ut henne på spåret så var hon tvär tyst och hon hade mycket sällan bakspår och vi bröt ett enda spår under alla dom åren vi tälvlade.Jag kommer att träna L-påsläpp med Gouda när vi är uppflyttade ur lägre, jag tycker det fungera bra. Vi skall tävla lägre spår den 21 sept(hoppas naturligtvis att vi blir uppflyttade så att vi kan träna in högre och elit i vinter, men det kan ju hända vad som helst under en tävling). Lycka till på era tävlingar./ Kerstin o Gouda.

Anonym sa...

Jag håller tummarna nästa helg.
Kram Suzie

Anonym sa...

Hejsan Bruden!

Jäklar skit! Jag som tycker jag tagit det så sakta så sakta! Men jag ska göra som du säger och backa tillbaka till steg 1. och ta längre tid istället. Tack Carina!

Susanne